25 januari 2024

Betrouwbare overheid - De Boompjes, Noordeinde

In de lokale media wordt de (brood-)nodige aandacht besteed aan het zogenaamde overgangsrecht voor de eigenaren en bewoners van woningen aan De Boompjes en het Noordeinde.

In het verleden hebben deze woningen nooit een woonbestemming gekregen, mede vanwege de nabijheid van zware industrie. Tegelijkertijd hebben daar wel mensen gewoond en is dat ook 'gedoogd' door de gemeente, al was het alleen al omdat er wel gemeentelijke belastingen betaald moesten worden. Daardoor konden eigenaren en bewoners bij eventuele verkoop of vestigen van een hypotheek een beroep doen op het zogernaamde overgangsrecht. Door gewijzigde wet- en regelgeving is dat nu moeilijker geworden. Maar andere gemeentes in het land gaan daar kennelijk anders mee om dan Meppel.

CDA Meppel vindt dat de gemeente aan de kant van haar inwoners moet staan. Er voor hen moet zijn als dat nodig is en niet tegenover hen moet komen te staan. Daarom heeft de fractie van CDA Meppel het initiatief van de Christen Unie gesteund om het College van B&W op te roepen om in de geest van de uitspraak van de commissie bezwaarschriften hun best te doen om een oplossing te vinden en het vertrouwen terug te winnen. Daarom heeft de fractie de motie van de ChristenUnie mede ingediend. En deze motie is unaniem door de raad aangenomen. Medio 2024 ontvangt de gemeenteraad een bericht van het college hoe en wat zij gaat doen om een eind te maken aan deze onzekere situatie voor bewoners en eigenaren.

(Foto; Google Maps)