20 april 2023

Drukkerijmuseum - motie

In stand houden van ons voorzieningenniveau!

In de raadsvergadering van 30 maart 2023 heeft de CDA fractie vragen gesteld aan het college over de brief van het stichtingsbestuur van het Drukkerijmuseum. Het bestuur luidt de noodklok vanwege de penibele financiële situatie. De beantwoording van de vragen door het college waren duidelijk: de gemeente Meppel kan niet verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsvoering en structureel extra geld geven is niet aan de orde. Na deze reactie zag het bestuur van het Drukkerijmuseum kennelijk geen andere keuze dan de deuren van het museum per 1 juni aanstaande definitief te sluiten. Dat besluit heeft de nodige maatschappelijke reuring opgeleverd, en terecht!

CDA Meppel staat voor het behoud van de voorzieningen en het voorzieningenniveau in de gemeente Meppel. Die voorzieningen zijn belangrijk voor het welzijn van onze inwoners. En ook voor onze ondernemers, die niet voor niets een actie zijn gestart om het Drukkerijmuseum financieel te steunen. En ook in het coalitieakkoord wordt het belang van dergelijke voorzieningen onderstreept. Dan is het wel een beetje wrang dat een oppositiepartij het initiatief moet nemen om een poging te doen definitieve sluiting van een mooie Meppeler voorziening te voorkomen. Een voorziening die bijdraagt aan het behoud van onze identiteit en een uithangbord is voor de cultuurhistorische waarde en geschiedenis van de grafische industrie in Meppel. En niet in de laatste plaats een voorziening die draait op de inzet van vele vrijwilligers!

Daarom heeft de CDA-fractie in de raadsvergadering van 20 april 2023 een voorstel ingediend om nog één keer het gesprek aan te gaan met het bestuur van het Drukkerijmuseum. doel: verkennen wat er voor nodig is om definitieve sluiting op 1 juni aanstaande in ieder geval uit te stellen. En áls dat uitstel mogelijk is, samen met het bestuur onderzoeken of het Drukkerijmuseum levensvatbaar is. Dat wil zeggen of een sluitende businesscase voor langere tijd mogelijk is. Daarvoor zal een financiële bijdrage van de gemeente nodig zijn. Het bestuur zal daarvoor een plan moeten maken en moeten zoeken naar alternatieve mogelijheden: de bijdrage van de gemeente kan en mag niet de enige voorwaarde zijn om het Drukkerijmuseum te exploiteren.

Al snel werd duidelijk dat het college bij monde van wethouder Bos niet van plan is dat gesprek aan te gaan. Er werden vraagtekens gezet bij het ondernemerschap van het bestuur en er zou al eerder om een plan zijn gevraagd. De coalitiepartijen sloten de gelederen en steunden het standpunt van het college. Ons voorstel, mede ingediend door de PvdA, haalde het dus niet. Er wordt geen actie ondernomen, en als het bestuur geen andere mogelijkheden ziet, dan lijkt sluiting van het Drukkerijmuseum per 1 juni aanstaande helaas onafwendbaar. Opvallend was de opmerking van de VVD-fractie dat wij (de oppositiepartijen) niet zouden weten welke plannen er in de maak zijn en ook Sterk Meppel liet doorschemeren meer te zien in een 'Drukkerijmusuem 2.0'. De vrijwilligers hebben het nakijken. Een gemiste kans van dit college!