28 maart 2019

Fiets- en voetgangerstunnel - rotonde Watertoren

Zowel in de raadscommissie als in de raadsvergadering hebben we het belang van een goede en veilige fietsverbinding onderschreven. Er er viel wat te kiezen! Wij hebben voor het voorstel van het college gestemd, die op basis van een aantal criteria met 7 varianten kwam. De raad moest nu kiezen voor een variant. In de loop van 2019 worden de plannen voor de aanleg (inclusief bestemmingsplan) uitgewerkt en aan de raad voorgelegd. Dat de gehele oppositie tegen stemde, omdat zij dit voorstel qua kosten integraal willen afwegen bij de Perspectievennota, heeft onze fractie dan ook zeer verbaasd.

Een belangrijke reden om positief te zijn is de bijdrage van de provincie. Die is volgens het college zeker en bestuurlijk “vastgetimmerd”. Deze kan krijgen wij mogelijk niet weer, en dat maakt creatief.

De CDA-fractie heeft expliciet aandacht gevraagd voor de ontsluiting van Nijeveen en de buurten rondom de Watertoren. Er moet een nieuwe ontsluiting komen en ook die moet nog verder worden uitgewerkt, maar is wel gekoppeld aan de bijdrage van de provincie. De CDA-fractie vindt het belangrijk dat bij de verdere uitwerking goed gekeken wordt naar de afwikkeling van het verkeer. Er moet niet alleen gekeken worden naar de afwikkeling van het verkeer vanuit Nieuwveense Landen, maar ook naar de afwikkeling van het verkeer van en naar Nijeveen.

Het College heeft op onze vraag duidelijk aangegeven dat zij de belanghebbenden zullen betrekken bij het uitwerken van de plannen. Daar maakten wij ons best wel een beetje zorgen om. Vooral omdat wij al van meerdere kanten daarover vragen hebben ontvangen. En in de communicatie hierover in de kranten en door het college, was voor dit aspect tot nu toe geen of weinig aandacht. Maar het college geeft dus aan hier voldoende oog voor te zullen hebben. De CDA-fractie zal daar ook op toezien. Heeft u de indruk dat u niet wordt gehoord? Laat het ons weten!