26 september 2019

Initiatieven uit de samenleving

Over hoe het dak van Dorpshuis De Schalle niet van zonnepanelen wordt voorzien!

Tijdens het vragenhalfuurtje heeft de CDA-fractie vragen gesteld over hoe de gemeente reageert op initiatieven uit de samenleving.

1. Het coalitie akkoord gaat in op de bestuursstijl die het college wil volgen. Citaat: “De samenleving verandert. Inwoners, bedrijven en instellingen positioneren zich anders in de stedelijke samenleving en willen een rol die daarbij hoort: kritisch en actief. Dat betekent dat we de ingezette lijn door willen zetten om samen met onze inwoners, bedrijven en instellingen de Meppeler samenleving vorm en inhoud te geven. We waarderen initiatieven en kijken op welke wijze we daaraan mee kunnen werken.”
  2. Ook in het ambitiedocument voor de Omgevingswet is een centraal thema gekozen dat een mooie belofte inhoudt: “Denken in oplossingen”.
  3. Tot slot is in de gemeenteraad vaak gesproken over hoe belangrijk het is om snel en goed te reageren op initiatieven uit de samenleving. Overigens kan een vlotte en goede reactie ook betekenen dat aangegeven wordt dat iets niet mogelijk is.

Bij het initiatief van zonnepanelen op de Schalle ging het mis. Er was weliswaar grondhouding om dit mogelijk te maken, maar in de praktijk heeft het veel te lang geduurd voordat er een concreet voorstel lag. Uiteindelijk was de trage reactie van de gemeente één van de redenen dat het hele project niet door is gegaan. Inwoners die hier veel tijd en energie in hebben gestoken, zijn teleurgesteld.

We hebben daarom de volgende vragen aan het college gesteld:

- Deelt het college onze mening dat het te lang heeft geduurd voordat Duurzaam Nijeveen een concreet voorstel is voorgelegd?

- Is het college van plan om in de toekomst sneller te reageren op dergelijke initiatieven uit de samenleving?

- Zo ja, hoe denkt het college dit te doen en wat heeft het college hiervoor nodig van de gemeenteraad?

Het college heeft geantwoord dat de reactie inderdaad veel te lang heeft geduurd en dat dit eigenlijk ook niet weer mag gebeuren. Wel worstelt men met de vraag hoe om te gaan met allerlei nieuwe ontwikkelingen. Dat kost tijd, tijd om te leren. Maar anderhalf jaar doen over een besluit, dat is veel te lang. Hoe lang dat in de toekomst dan gaat duren? Dat durfde de wethouder niet te zeggen. Feit is dat na invoering van de Omgevingswet een wettelijke termijn geldt van 8 weken!

De CDA-fractie blijft het college hierop nauwgezet volgen.