22 juni 2023

Interpellatie debat “Meppel maant kerkbestuur”

Tijdens de raadsvergadering van 22 juni 2023 heeft de CDA fractie een Interpellatie debat aangevraagd over het handelen van wethouder Bos t.o.v. het kerkbestuur van de Protestante Gemeente Meppel. Op 25 mei had de fractie hier al mondelinge vragen over gesteld, maar de antwoorden hierop waren voor de fractie zeer onbevredigend.

Aanleiding voor de vragen en het debat waren uitspraken van de wethouder in de Meppeler Courant van 22 mei jl., met als titel: “Meppel maant kerkbestuur”

In dit artikel gaf de wethouder een oordeel over het niet doorgaan van de verkoop van de Grote of Mariakerk aan een specifieke kandidaat. Als reactie hierop heeft de gemeente een brief geschreven aan het kerkbestuur, waarmee zij aankondigt “als gemeente toegang tot de kerk te willen, en een keer per maand de staat van het orgel te willen checken”. Verder gaf de wethouder aan dat ze hiermee probeert “de druk op het kerkbestuur op te voeren”.

De gemeente heeft een plicht om toezicht te houden op het onderhoud van Rijksmonumenten. Dat is een reguliere taak. Echter, deze taak mag niet als drukmiddel worden ingezet om een private rechtspersoon (het kerkbestuur) te bewegen naar verkoop van hun eigendom. Er is namelijk geen enkele relatie tussen het onderhoud en de verkoop.

Daarnaast is er geen concrete aanleiding waarom de wethouder zou moeten twijfelen aan de manier waarop het kerkbestuur aan haar onderhoudsplicht voldoet, waarmee ook geen rechtvaardiging en noodzaak is gebleken om “de druk op te moeten voeren”.

De CDA fractie Meppel vindt het belangrijk dat de overheid betrouwbaar is en zorgvuldig met haar taken en verantwoordelijkheden omgaat. Wij staan voor een overheid die uitgaat van vertrouwen en niet voor een overheid die vanuit wantrouwen en met druk onze inwoners benadert. Het herstellen van het vertrouwen in de politiek is een belangrijke thema. Hierin moeten- en willen- we alert en kritisch zijn. Zeker ook als lokale fractie!

Helaas toonde de wethouder weinig zelfreflectie op onze vragen. Hierop heeft de fractie(ook namens CU, SP, PvdA en GroenLinks) een motie van afkeuring ingediend. Deze is niet aangenomen omdat de coalitiepartijen achter de wethouder bleven staan.