24 september 2020

Inzameling luiers en incontinentiemateriaal

In de raadsvergadering van 21 april 2016 is een motie aangenomen om luiers te recyclen. Deze motie is op initiatief van de CDA-fractie ingediend. Op 18 mei 2017 heeft de fractie mondeling vragen gesteld over het uitvoeren van deze motie door het college. En nu, september 2020 is het zover!  Het college is met haar Drentse collega’s met een oplossing gekomen: als alles goed gaat is er in 2023 een luierrecycling fabriek in Drenthe! Behalve dat dat hopelijk werkgelegenheid gaat opleveren, zijn we daarmee ook weer een stapje verder in het behalen van de VANG-norm: van de nu 145 (!!!) kilo restafval per inwoner naar 30 kg in 2025.

We zijn dus blij! Blij dat we beginnen met het apart inzamelen van luiers en incontinentiemateriaal, blij met de positieve signalen om deze vervolgens ook te kunnen recyclen en blij met de samenwerking met de Drentse gemeenten die dit tot stand heeft gebracht.

De CDA-fractie heeft wel wat vragen gesteld over de uitvoering van dit plan:

1. De luiers worden net als het VET-goed opgehaald door zakken bij de weg te zetten. In de krant kwam het signaal dat dit best vervelend kan zijn voor mensen die bijv. incontinentiemateriaal gebruiken. Hoe gaat het college hiermee om?
    De wethouder gaf aan dit in eerste instantie niet over nagedacht te hebben, maar komt met een oplossing.
  2. Onze fractie heeft inmiddels redelijk veel ervaring met luiers en we weten daarom ook als geen ander hoe snel die vuilniszakken vol zijn. We zijn dan ook benieuwd naar de frequentie waarmee de zakken kunnen worden opgehaald: het lijkt ons immers niet handig dat zo’n zak een maand lang in de schuur staat te stinken.
    Antwoord: de ophaalfrequentie is onderdeel van de proef die gaat lopen.
  3. In het voorstel staat dat het college door een proef erachter wil komen wat de beste wijze van inzamelen is. We lezen echter niets in het voorstel over de best voor de hand liggende mogelijkheid van het plaatsen van containers bij kinderdagverblijven en verzorgingshuizen. Heeft het college hieraan gedacht, en zo ja, waarom wordt hier niet voor gekozen?
    Antwoord: het is de bedoeling om eerst in een wijk te starten. Daarbij zal zeker worden gekeken naar plaatsen waar veel luiers of incontinentiemateriaal aangeleverd zullen worden.

De reactie van de wethouder en de beantwoording van de vragen, was voor de CDA-fractie voldoende om voor dit voorstel te stemmen in de raadsvergadering van 1 oktober 2020.