29 februari 2024

Jongerenraad

Colinde Heijink, raadslid voor CDA Meppel: "Een samenleving waarin we met elkaar de verantwoordelijkheid dragen voor de gemeente waarin we samen leven, wonen en werken. Een Meppel waarin iedereen meetelt. Dat is waar we voor gaan als CDA Meppel. Niet alleen nu: maar ook in de toekomst. We gaan voor een Meppel dat we door kunnen geven aan de volgende generaties."

Maar hoe willen deze generaties eigenlijk betrokken worden? In de raadsvergadering van 29 februari 2024 lag een voorstel voor om een jongerenraad in te stellen. De CDA-fractie vond dit een interessant voorstel. Tegelijkertijd miste de fractie de regierol van jongeren zelf en de onafhankelijke begeleiding van de jongerenraad. Ook vroeg de fractie zich af hoe dit voorstel zich zou verhouden tot het participatiebeleid dat de gemeenteraad nog net zo lang geleden heeft vastgesteld.
De CDA-fractie vindt het heel belangrijk dat jongeren worden gehoord en mee mogen denken en praten over fijn wonen en werken in Meppel. Nu maar ook in de toekomst. Omdat het voorstel deze garanties niet biedt, en je het maar één keer goed kunt doen, heeft dde fractie tegen dit voorstel gestemd.