20 april 2023

Kleine Windmolens

CDA Meppel wil een duurzame samenleving waarin eigen energieopwekking een belangrijke factor is. Kleine windmolens op en nabij boerenerven zijn daar een voorbeeld van. Maar tot nu toe kan dat in de gemeente Meppel nog niet, omdat het huidige beleid daar niet in voorziet.

Op 22 april 2022 hebben wij daarover vragen gesteld. De directe aanleiding was dat enkele ondernemers in het buitengebied in een vergevorderd stadium waren van het investeren in een kleine windmolen op of nabij hun erf en in afwachting waren van de beleidsregel die nodig zou zijn om een vergunning voor plaatsing te krijgen. Op 11 mei 2022 heeft het college die vragen beantwoord. De beleidsregel zou vóór het zomerreces van 2022 afgerond zijn. De toenmalige wethouder heeft mondeling toegezegd met de initiatiefnemers contact op te nemen om het vertraagde proces toe te lichten en excuses aan te bieden voor het lange wachten op een antwoord.

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder. De initiatiefnemers hebben hun investeringsplannen gestaakt en het is niet duidelijk wat de status is van de Beleidsregel voor kleine windmolens, hetgeen in schril contrast staat met de hoge ambities van de gemeente. Daarom heeft de CDA-fractie het college gevraagd wat de status is van die beleidsregel, zodwt vergunningen voor kleine windmolens afgegevenkunnen worden en wat daarover is gecommuniceerd met belanghebbenden.
Het antwoord van het college was ontluisterend: de beleidsregel is nog steeds niet van kracht, omdat het college tot het inzicht is gekomen dat plaatsing van kleine windmolens in bestemmingsplannen geregeld moet worden en niet via een beleidsregel. Dat zou veel te lang gaan duren (dat weten wij inmiddels!). Daarover is nog steeds niet met de belanghebbenden gecommuniceerd, maar er zijn wel gesprekken met belanghebbenden over plaatsing. De wethouder deed tenslotte de toezegging dat het college binnen een maand met nadere informatie komt.