28 maart 2024

Lokale Adaptatie Strategie

Adaptatie Strategie: een plan om Meppel klimaatbestendig te maken.

De afgelopen jaren is regionale samenwerking steeds belangrijker geworden. Regionale afspraken worden vaak vastgelegd in plannen met langetermijndoelen en die worden vervolgens weer vertaald naar lokale plannen. Zo ging het ook met de Regionale Adaptatie Strategie. Dit plan is onlangs vertaald naar een Lokale Adaptatie Strategie. Voor het klimaatbestendig maken van Meppel.

Bij het lezen van het plan vroeg de CDA-fractie zich af of we op onderdelen niet vooruitstrevender moeten zijn dan wat we in de regio willen? Samen met andere fracties hebben we nagedacht hoe we dit lokale plan nog wat meer van Meppel konden maken. Met een mooi resultaat: verschillende wijzigingsverzoeken werden opgesteld. Deze zijn vervolgens besproken in de gemeenteraadsvergadering en toegevoegd aan het voorstel.

Daarnaast vroeg de CDA-fractie zich af wat de verantwoordelijkheden van de gemeente zijn vanwege de zogenaamde 'straatplaten' in de bijlage van de Lokale Adaptatie Strategie. Op die straatplaten staan panden met een verhoogd risico op overstroming. En als wij weten welke panden dit zijn, moeten we deze inwoners en ondernemers dan niet actief informeren over dit feit? De CDA fractie vindt van wel en daarom is het college van B&W gevraagd om inwoners en ondernemers, die eigenaar zijn van een pand met een verhoogd risico op water in het pand, daarover actief te informeren oen hen de weg te wijzen hoe zij zich hiertegen kunnen wapenen. Daet voorstel is met een overgrote meerderheid aangenomen.