01 oktober 2020

Motie Noodwet COVID-19

Op initiatief van de CDA-fractie is een motie van de gemeenteraad van Haarlem aangepast aan de Meppeler situatie.

De aanleiding voor deze motie is de Tijdelijke Wet Maatregelen COVID-19 die binnenkort in de 1e Kamer wordt besproken.
Ook de gemeenteraad van Meppel maakt zich zorgen over het gebrek aan democratische borging van lokale en regionale maatregelen. Meppel is onderdeel van de Veilgiehdsregio Drenthe en de burgemeester van Assen is 'het bevoegd gezag'.

In de raadsvergadering van 1 oktober 2020 heeft de gemeenteraad over deze situatie gesproken. Daarbij is de nadrukkelijke wens geuit om goed geïnformeerd te blijven over afgekonidgde maatregelen. Met onze motie is het niet bij bespreken gebleven, maar is ook besloten dat de burgemeester tot de inwerkingtreding van de wet de gemeenteraad snel zal informeren als een lokale maatregel genomen gaat worden. En verder is besloten dat de burgemeester in overleg met de raad met een voorstel komt hoe de gemeenteraad na inwerkingtreding tijdig en goed geïnformeerd zal worden, waarbij recht wordt gedaan aan de democratische positie van de gemeenteraad.