19 oktober 2017

Motie onderzoek huisvesting primair onderwijs aangenomen!

De CDA-fractie vindt het belangrijk dat kinderen in de eerste levensjaren zoveel mogelijk binnen de veiligheid van hun eigen wijk gebruik kunnen maken van onderwijs en voorschoolse voorzieningen. We vinden het daarom ook belangrijk dat zowel in Nijeveen als in de verschillende wijken in Meppel de keuze blijft bestaan voor kinderen om naar een openbare of christelijke school te gaan.

We staan wat dat betreft ook achter de ambitie om in Nieuwveense Landen primair onderwijs te gaan aanbieden. Daarbij is voor ons wel belangrijk dat eerst een haalbaarheidsonderzoek wordt gedaan. Het College zegt dat dit onderzoek niet klaar zal zijn vóór de vaststelling van het Integrale Huisvesting `plan (IHP). Natuurlijk zou het IHP daarna nog weer aangepast kunnen worden, maar zoals ook in het raadsvoorstel expliciet is aangegeven, heeft “het wel of niet realiseren van een school in Nieuwveense Landen ook effect op de huisvesting van omliggende scholen in de Haveltermade en Nijeveen”. De voorgestelde uitgangspunten kunnen we wel steunen, maar de CDA-fractie heeft bij dit agendapunt een motie ingediend om het college op te roepen toch eerst het haalbaarheidsonderzoek uit te voeren voordat het IHP aan de raad wordt voorgelegd. Deze  motie is unaniem aangenomen!

Verder heeft de CDA-fractie in de commissie gevraagd naar de afweging om onderwijsmiddelen al dan niet verder door te decentraliseren. Hier kwam voor ons geen duidelijke reactie op. Dit riep bij ons nog wel de vraag op hoe dan aangekeken wordt tegen de knip in verantwoordelijkheid voor nieuwbouw en renovatie enerzijds en de exploitatie anderzijds. Bij nieuwbouw en renovatie is ‘BENG’ het uitgangspunt. Hoewel de normvergoeding hiervoor niet toereikend is, vinden wij het belangrijk dat wij streven naar duurzame en energieneutrale schoolgebouwen. Maar we vinden het wel opmerkelijk dat de gemeente verantwoordelijk is voor de hogere kosten die dit met zich meebrengt, terwijl de scholen vervolgens het voordeel in de exploitatie hebben van lagere energiekosten. Helemaal bij onderverhuur van leegstaande lokalen aan commerciële instellingen.

Tenslotte hebben wij aandacht gevraagd voor het uitgangspunt dat bij verwachte ontwikkelingen (zoals renovatie of sloop) afspraken gemaakt kunnen worden over het afwijken van het afgesproken onderhoudsniveau. Om te voorkomen dat we vervallen in een discussie over de woordkeuze voor ‘verwachte’ of ‘geplande’ ontwikkelingen, wilden we van het college graag de toezegging krijgen dat we als raad op de hoogte worden gebracht wanneer van deze afwijkingsmogelijkheid gebruik wordt gemaakt. Bij renovatie of nieuwbouw zal de besluitvorming van de raad van invloed kunnen zijn op de periode waarin de school afwijkt van het afgesproken onderhoudsniveau.