25 april 2019

Motie Routekaart Energietransitie

Een belangrijk onderwerp voor nu en onze toekomst is de zogenaamde energietransitie. De bestaande energiebronnen raken (met de kennis van nu) op en de vraag naar energie neemt alleen maar toe. Er zijn wereldwijd, in europa en in Nederland klimaatakkoorden gesloten, die er grofweg op neer komen dat we in de komende decennia energie- en /of CO2-neutraal willen worden.

Dat betekent dat er veel moet gebeuren en veranderen: zo veel mogelijk besparen (minder verbruik, beter isoleren, etc.) en gebruik maken van natuurlijke energiebronnen (zon, wind, getijden, biomassa, etc.).

Gemeenten moeten nu inschrijven voor de Regionale Energie Strategie: hoe en hoeveel kan de gemeente (alle inwoners en bedrijven samen) bijdragen aan de landelijke afspraken. De raad heeft daarover al eerder gediscussieerd en ook in ons coalitie akkoord zijn afspraken gemaakt om uiterlijk deze raadsperiode een routekaart (een Lokale Energie Strategie) ontwikkeld te hebben.

In de raadsvergadering van 25 april is de aanzet daartoe besproken. De CDA-fractie was wel teleurgesteld toe zij de eerste resultaten zag. Wat de raad werd voorgelegd was slechts het 1e stukje van de lange route naar een energieneutraal Meppel. En ook leek het alsof de lokale initiatieven, die al lang lopen, eerder geremd dan gesteund leken te worden. Wethouder Van der Haar weersprak dat, maar de indruk bleef bestaan dat de inwoners van Meppel meer vaart maken dan burgemeester en wethouders met hun ambtelijke ondersteuning.

Wij hebben mede daarom een motie opgesteld en ingediend die het college oproept om de huidige routekaart vooral als werkdocument te zien, te starten met de nodige activiteiten en in 2020 weer terug te komen naar de raad met een nader uitgewerkte routekaart (richting 2040) waarin ook de afspraken van het RES zijn opgenomen. Onze motie is met een zeer ruime meerderheid van de raad aangenomen.