18 februari 2021

Uitvoeringsprogramma GVVP

Elke gemeente heeft een Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP). Daarin staat het beleid over verkeer, vervoer en mobiliteit voor de komende jaren. In het Uitvoeringsprogramma wordt vervolgerns uitgewerkt wat de komende jaren gedaan wordt om de doelen in het beleid te realiseren.

Twee jaar geleden heeft de raad beslist dat het uitvoeringsprogramma na 2 jaar geëvalueerd moet worden. In februari 2021 zijn uitkomsten daarvan aan de raad gepresenteerd en besproken. Het college stelt voor om de benodigde aanvullende investeringskredieten bij de behandeling van de perspectiefnota in juni dit jaar mee te nemen. In dat laatste voorstel kan de CDA-fractie zich wel vinden, maar het uitvoeringsprogramma ongewijzigd vaststellen: dat is een rotonde te ver!

De CDA-fractie heeft allereerst aandacht gevvraagd voor een noodkreet van bewoners van de Commissaris de Vos van Steenwijklaan in aanloop naar een definitieve oplossing voor deze weg, die -zo lezen wij- nog minimaal 5 a 10 jaar op zich laat wachten. Er wordt wel gesproken over het op- en aanpakken van een tussentijdse oplossing voor de snelheid op, en het parkeren aan deze straat, maar er wordt weinig voortgang geboekt. Wij hebben het college van B&W opgeroepen om op korte termijn concrete acties te nemen. De wethouder heeft toegezegd dat te zullen doen.

De CDA-fractie begrijpt de oproep van een aanwonende om, van wege de veiligheid, een geleiderail langs de Drentsche Hoofdvaart te plaatsen. De argumenten voor en tegen een geleiderail langs het hele weggedeelte zijn niet veranderd sinds 2 jaar geleden. Veiliger betekent vaak ook harder rijden en dat is op dat weggedeelte niet gewenst. De CDA-fractie staat daarom nog steeds achter het besluit om alleen een geleiderail te plaatsen langs het gevaarlijkste gedeelte van de Steenwijkerstraatweg: in de bocht bij de spoorwegovergang. Dat dit het relatief duurste gedeelte is, doet daar niets aan af.

En dan de kruising Setheweg-Handelsweg-Edison. De raad was in oktober 2018 duidelijk: schrappen van het project om hier een rotonde aan te leggen. Tijdens de bespreking in de commissie hebben wij onze verbazing uitgesproken over het feit dat dit project toch weer in het uitvoeringsprogramma is opgenomen. De verbazing nam alleen maar toe na de beantwoording van onze vragen daar over, want er zijn geen nieuwe feiten of andere inzichten die het noodzakelijk maken die rotonde aan te leggen. Daarom heeft de CDA-fractie het wijzigingsvoortstel van de ChristenUnie mede ingediend om de aanleg van de rotonde weer te schrappen. Daarbij hebben wij benadrukt dat het treffen van extra tijdelijke snelheidsbeperkende maatregelen op en nabij dat kruispunt wel door moeten gaan. Ook hebben wij de motie van de CU gesteund om inzicht te krijgen in toekomstige verkeersstromen op de Handelsweg, waarmee mogelijk nieuwe inzichten ontstaan over het al dan niet aanleggen van een rotonde in de toekomst.

De fractie van Groen Links heeft een eerder initiatief van CDA Meppel voortgezet door een motie in te dienen om voorrang voor fietsers op rotondes in Meppel mogelijk te maken. De CDA-fractie is daar nog steeds voorstander van, want het is veiliger voor fietsers. De wethouder heeft deze motie echter afgeraden, omdat dit niet past in de plannen van het college en een meerderheid van de gemeenteraad heeft dat advies overgenomen.

Het voorstel van D66 om fietsgebruik te stimuleren door onder andere weer het plan voor een overdekte fietsenstalling van stal te halen, heeft de CDA-fractie niet gesteund. Daar is een aantal jaren geleden onderzoek naar gedaan en de behoefte was nauwelijks aanwezig. Ook de wethouder ontraadde de raad dit voorstel te steunen, omdat er de nodige voorbeelden in het land zijn, die weinig succesvol bleken.