30 november 2017

Verlaging Eigen Bijdrage WMO

In de raadscommissie was ons kersverse duo-raadslid Claudia de Koe kritisch. Kritisch op de mate waarin de eigen bijdrage wordt verlaagd. Want Meppel verlaagt extra bovenop de landelijke verlaging. De wethouder vond dat 'een mooi gebaar'.  En ja, we hebben geld overgehouden van de rijksuitkering voor het sociaal domein. En ja, natuurlijk staan wij achter een lastenverlaging voor inwoners van Meppel die het al moeilijk hebben. Maar, is deze verlaging toekomstbestendig, was onze vraag. Wethouder Stam antwoordde dat de voorgestelde tarieven 'een redelijke inschatting is van realistische tarieven'.

Waarom vroeg de CDA-fractie hier naar? Omdat wij niet willen dat een bovenmatige verlaging straks tot gevolg heeft dat wij bovenmatig moeten verhogen. Dat doet dan ook bovenmatig pijn. Juist bij de mensen die dat het minst goed kunnen dragen. De tweede reden voor onze vraag is dat door dit voorstel minder geld over blijft om echt maatwerk - op individueel niveau - te leveren. Dit voorstel is en blijft een generieke maatregel, waar ook degene die er minder baat of behoefte bij heeft, de vruchten van plukt. En juist dit aspect maakt dat wij moeite hebben met het voorstel zoals het nu aan de raad wordt voorgelegd.

Alles over- en afwegend is de CDA-fractie niet tegen dit voorstel. Maar de CDA-fractie wilde de motie, die ten grondslag ligt aan dit raadsvoorstel, echter nog niet als afgedaan beschouwen. Wij hebben daarom een amendement ingediend om besluitregel 5 van dit raadsvoorstel te wijzigen in: Hiermee motie 4 PPN 2018-2021 niet als afgedaan te beschouwen en het college van B&W opdracht te geven om in 2018 nader te onderzoeken of er mogelijke knelpunten zijn, zoals bijvoorbeeld sociale uitsluiting, die om een maatwerkoplossing vragen. De motivatie van de CDA-fractie om deze motie nog niet als afgedaan te beschouwen, is dat met dit raadsvoorstel naar onze mening nog niet volledig wordt voldaan aan de wens voor een passende eigen bijdrage naar draagkracht op individueel niveau. En wij willen de ruimte houden om maximaal maatwerk te leveren. Het amendement is samen met de SP ingediend (het was hun motie die tot dit raadsvoorstel heeft geleid) en is met een ruime meerderheid aangenomen. VVD, ChristenUnie en D66 stemden tegen.