28 maart 2024

Vragen Meldpunt huurders

Op 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap in werking getreden. Deze wet biedt betere bescherming aan huurders en woningzoekenden tegen ongewenst gedrag van verhuurders. De wet is verplicht elke uiterlijk op 1 januari 2024 een gemeentelijk meldpunt in te richten waar huurders en anderen meldingen van ongewenst verhuurgedrag kunnen doorgeven. Ook kunnen huurders hier terecht met vragen over de huur van hun woning. Deze meldingen kunnen dan door de gemeente gebruikt worden voor de handhaving. Daarnaast kunnen gemeente een verhuurverordening met bijbehorend vergunningstelsel invoeren.
In het overzicht van de stand van zaken dat door de VNG wordt gepubliceerd en bijgehouden, staat dat de gemeente Meppel per 14 maart jongstleden dat Meldpunt nog niet heeft ingericht.

De CDA-fractie heeft daarom de volgende vragen aan het college:

• Waarom is dit Meldpunt er nog niet en wanneer is het er wel?
  • En als dat Meldpunt er is, wat wordt er dan gedaan om dat bij de huurders in de gemeente Meppel bekend te maken?
  • En tenslotte zijn wij benieuwd of het college ook voornemens is een verhuurverordening met bijbehorend vergunningstelsel in te voeren. En zo niet, waarom niet?

De wethouder kon niet anders dan toegeven dat het Meldpunt er inderdaad had moeten zijn en er hard aan wordt gewerkt. Verwachting is dat dit Meldpunt via de website van de gemeente over een maand er kan zijn. Via de communicatiekanalen van de gemeente Meppel wordt dit bekend gemaakt.