24 april 2022

vragen over de geen spijt maatregelen

CDA Meppel vindt dat de maatregelen om Meppel aardgasvrij te maken, voor iedereen betaalbaar en behapbaar moeten zijn. Inmiddels is een Plan van Aanpak opgesteld om inwoners, ondernemers en vastgoedeigenaren te helpen en te stimuleren om zogenaamde ‘Geen spijt-maatregelen’ te treffen. Dat zijn maatregelen die op korte termijn resultaat hebben, zowel qua comfort als duurzaamheid, en waar je dus geen spijt van krijgt als je het doet. Voorbeelden van ‘Geen spijt-maatregelen” zijn: (extra) isolatie van vloeren, daken en muren en de aanleg van zonnepanelen.

Omdat op dit moment de gasprijzen torenhoog zijn en ook de kosten van levensonderhoud in rap tempo stijgen, heeft CDA Meppel aan het college gevraagd wat deze ontwikkelingen betekenen voor het plan van aanpak en of de gemeente daarom acties eerder wil gaan uitvoeren.

De wethouder gaf als antwoord dat provinciale subsidies voor isolatie hiervoor worden gebruikt en het Drentse initiatief versneld zal worden. Tegelijkertijd waarschuwde de wethouder voor al te hoge verwachtingen omdat de ambtelijke capaciteit beperkt is. Het vele werk moet met een kleine groep ambtenaren worden gedaan. De CDA-fractie heeft daarop gezegd dat er dan beter mensen ingehuurd kunnen worden, maar dat schoof de wethouder door naar de raad, omdat daarvoor geen geld zou zijn.

De CDA-fractie vindt dat te gemakkelijk en zal proberen hiervoor extra geld te vinden, zodat er voldoende ambtenaren ingezet kunnen worden om inwoners, ondernemers en vastgoedeigenaren te helpen bij het nemen met ‘Geen spijt-maatregelen’.