30 november 2023

Vragen Windmolenpark Nijeveen

In het vragenhalfuurtje van de raadsvergadering op 30 november 2023 heeft de CDA-fractie vragen gesteld over de mogelijke realisatie van windmolens aan de noordzijde van de gemeente Meppel.

Op de website van de MC en de papieren versie van 7 oktober 2023 verscheen namelijk een artikel met de titel ‘Bedrijf wil zes windmolens van 275 meter hoog bouwen in het gebied tussen Nijeveen en Steenwijk’. De inhoud van dat artikel heeft het nodige stof doen opwaaien. Op zondag 12 november heeft Duurzaam Nijeveen mede daarom gemeend haar leden op de hoogte te moeten stellen van de feiten. Deze nieuwsbrief is ook gepubliceerd in het huis aan huisblad De Molen. Terecht wijst Duurzaam Nijeveen op eerdere besluitvorming door de gemeenteraad over het streven naar 100 % lokaal eigendom, zodat niet alleen de lasten lokaal blijven, maar ook de lusten. Daarmee verwijst Duurzaam Nijeveen onder andere naar de raadsvergadering van 17 december 2020 waarin het Programma Duurzaamheid 2021-2023 werd besproken. In dat programma stat ook expliciet dat een Stimuleringsplan 100% Lokaal Eigendom wordt opgesteld.

Vraag: Wat is de status van dit Stimuleringsplan?
Antwoord (wethouder Bos): oplevering van het plan staat gepland voor 2024, maar kan nog geen exacte datum noemen.

Vraag: is de besluitvorming over dit duurzaamheidsprogramma en ons commitment in de Regionale Energie Strategie voldoende om particulieren initiatieven, zoals het initiatief dat in het genoemde krantenartikel werd erin genoemd, tegen te houden, of beter gezegd om minimaal 50 % lokaal eigendom te realiseren?
Antwoord: De bestemming van de gronden is agrarisch en daarom kunnen daar geen windturbines gerealiseerd worden en eventuele aanvragen daarvoor worden daarom niet in behandeling genomen. Een wijziging van het bestemmingsplan is ook niet aan de orde.

Tenslotte beantwoorde wethouder De Vries in de raadscommissie van 14 september 2023 een vraag bij het onderwerp Omgevingsprogramma en planMER Noord IV. In dat antwoord werd gezegd dat de ambitie voor de energietransitie ook zonder windmolens in Noord IV gerealiseerd kan worden, of woorden van gelijke strekking. En dat terwijl volgens het krantenartikel het plan voor het windmolenpark al begin dit jaar bij de gemeente Meppel was ingediend.

Vraag: Wat is of wordt dan het concrete zoekgebied waar in de gemeente Meppel windturbines geplaatst kunnen worden als er geen windturbines op Noord IV gerealiseerd kunnen worden?
Antwoord: dat is nu nog niet aan de orde.