20 december 2018

Vragenhalfuurtje: Regio Zwolle

In de raadsvergadering van 20 december hebben wij de volgende vraag gesteld aan het college:

Tijdens de raadscommissievergadering van 6 december hebben wij een presentatie gezien en gehoord over het werk van de Regio Zwolle, door de voorzitter van de Regio Zwolle, de heer Meijer.

De CDA-fractie hecht bijzonder veel waarde aan de Human Capital Agenda van de Regio Zwolle. Die Agenda kent een grote, belangrijke opgave en een forse ambitie: er voor zorgen dat ondernemers in de regio beter kunnen ondernemen en mensen in de Regio Zwolle een beter perspectief bieden op werk. De ambitie is om de regio in 2022 te hebben ontwikkeld tot een 'proactieve werkzekerheid regio' met een inclusieve arbeidsmarkt.

In de zomer van 2018 hebben alle partners een zogenaamde Regiodeal aanvraag gedaan bij de Rijksoverheid voor extra financiële steun om de ambitie ook waar te kunnen maken.

In de Nieuwsbrief van de Regio Zwolle van 21 november jongstleden lezen wij dat de aanvraag niet is gehonoreerd, maar dat de Regio Zwolle door gaat met de ontwikkeling van het programma Human Capital Agenda.

Onze vraag aan het College is wat het niet honoreren van de Regiodeal betekent? Wat zijn de gevolgen voor de ondernemers en mensen in de gemeente Meppel?

Wethouder Ten Hulscher reageerde met de geruststellende woorden dat onverminderd wordt ingezet om de ambitie ook echt waar te maken en dat de kans aanwezig blijft dat bij een volgende aanvraag alsnog een bijdrage wordt gekregen.