29 juni 2023

"Kil en zakelijk": CDA mist veel in coalitieakkoord

Op 21 juni werd in Provinciale Staten een vergadering gehouden waarin het coalitieakkoord werd besproken en waar het nieuwe college werd voorgesteld. Klik hierboven om de bijdrage van fractievoorzitter Marian Uitdewilligen te bekijken. Deze bijdrage leest u hieronder:

Laat ik beginnen met een citaat uit ons verkiezingsprogramma 2023-2027: "Flevoland is een prachtig voorbeeld van de Nederlandse traditie van pionieren, bruggen bouwen en omzien naar elkaar. Maar de laatste jaren lijken we elkaar steeds minder te willen begrijpen. Schreeuwers en haatzaaiers lijken een steeds groter stempel te drukken op onze samenleving tot het punt dat onze democratie er aan onderdoor gaat. Sommigen van ons hebben het gevoel: "We horen er niet meer bij". Het lijkt niet meer te gaan om wat ons bindt, maar om wat ons verdeelt."

Het CDA verzet zich hier tegen. Samen met onze inwoners willen wij werken aan een provincie waarin in beginsel voor iedereen plek is, en waar iedereen een plek kan vinden. Waar we de verbinding zoeken in plaats van het verschil en waar fatsoen, respect en omzien naar elkaar vanzelfsprekend zijn.

De vraag is nu: Vinden we dit terug in het coalitieakkoord?

Deels wel. Dit nieuwe college zoekt de verbinding en wil in contact komen met inwoners en met de samenleving. Dat is mooi.en dat is nodig. Dat onderschrijven we en daar willen we actief aan bijdragen. Het vraagt misschien ook van ons een andere houding en soms een ander gedrag. Als je wilt luisteren naar inwoners dan moet je soms als statenlid of als gedeputeerde soms zelf geen mening hebben. Wij zijn  benieuwd hoe dit college dit proces gaat insteken, gedragsverandering is makkelijk gezegd dan gedaan.

Visie
Wat we daarentegen missen is een visie van dit college op de samenleving, het omzien naar elkaar, het respect  hebben voor elkaar. Een visie op positieve gezondheid en hoe je door ingrepen in de ruimte het samenleven bevordert en een gezonde samenleving creëert. De taakopvatting van de provincie beperkt zich volgens deze coalitie tot de kerntaken, tot het regelen van voorzieningen. Zorg voor elkaar, zorg voor de zwakkeren, zorg voor gezondheid en preventie, zorg voor een cultureel klimaat waarin mensen zich kunnen ontwikkelen, het heeft geen aandacht.

"Kil en zakelijk"
Sociale woningbouw: het wordt niet eens genoemd. Er worden geen extra culturele inspanningen gedaan. Het is kil en zakelijk: werk,  inkomen, wonen en ontspanning. Maar dat is geen samenleving bouwen!

In  de verkiezingsprogramma’s van BBB en CU worden deze accenten wel gelegd. We missen ze hier. In die programma’’s  was een visie te vinden op hoe we zouden moeten samenleven en hoe we ons verhouden tot mensen die minder fortuinlijk  of anders zijn. We vinden dat warme hart en omzien naar elkaar niet terug in dit programma. Dat vinden we echt jammer. Daarmee is het een rechts liberaal programma geworden waar alleen kerntaken genoemd staan.

Grondwet
Dit nieuwe college gaat zich aan de Grondwet houden en doet geen uitlatingen die daar tegen in gaan. Dat is blijkbaar een groot goed geworden in Flevoland. Het moet  niet gekker worden. Dat is toch niet meer dan normaal, zoals het hoort, waarop we nota bene een kleine 3 maanden geleden allemaal de eed of de belofte hebben afgelegd! Iets anders is of we ook afstand nemen van uitlatingen van anderen. En dat we er alles aan zullen doen om respectvol met elkaar om te gaan. En dat we mensen die het minder  hebben steunen en zorgen dat ze zelfstandig worden. Ja, dat doet het college door te zorgen voor een goed economisch klimaat zodat er werk is.  Een typisch VVD-stokpaardje maar is dat voldoende? Nee, het leven is meer dan economie en bezit.

Natuurlijk staan er goede dingen in dit programma, over openbaar vervoer, over infrastructuur, over landbouw. En ook wij zijn blij met "2035" en geen gedwongen uitkoop van boeren.

Feest?
U wilt de Staten in positie brengen, maar we hebben voor dit akkoord twee dagen de tijd gekregen om te kunnen reageren. Twee dagen waarvan een deel van de fractievoorzitters op maandag en dinsdag extern waren. Het CDA vindt dit niet zorgvuldig. Op  dinsdag hoorden we dat de nieuwe gedeputeerden niet alleen voorgesteld werden maar ook konden worden bevraagd. Mijn vraag of dit niet uitgesteld kon worden tot volgende week zodat we ons fatsoenlijk als fractie konden voorbereiden was nee. Dat kon niet want volgende week worden de gedeputeerden geinstalleerd en dat moet feestelijk zijn en anders moeten de genodigden zo lang op de tribune zitten wachten. .. We zijn hier in het huis van de democratie,waar het debat over u en uw akkoord op de agenda staan, dat wil ik graag fatsoenlijk kunnen bespreken met mijn fractie., maar nee, blijkbaar is het feest van de gedeputeerden belangrijker.

Het feit dat alle gedeputeerden een fulltime aanstelling hebben is ook niet transparant te vinden in het akkoord. Het argument is: anders moeten ze misschien fulltime werken voor een parttime salaris., 6 fulltimers voor een kleine provincie zonder afdoende  verklaring waarom dit nodig is, behalve het belang van de gedeputeerde zelf.

Dit klinkt zuur misschien en dat wil ik niet zijn, maar we hebben het over verbinding en vernieuwing en verbinding met de samenleving. Daarom: practice what you preach.

We zijn blij met het streven om heldere doelen te stellen bij beleid en daarop te rapporteren. Jammer dat ze niet in dit coalitieakkoord staan. We vinden veel over het wat maar niet over het hoe. Soms vinden we het wat vaag en omfloerst.

Stad
Er is veel aandacht voor het platteland en het behoud van de ruimtelijkheid. Daar zijn we blij mee, maar hoe zit het met de stad? Het merendeel de Flevolanders woont in de stad. Geen woord over de stad, geen visie. Hoe ontwikkelen we de steden verder? Hoe houden we het leefbaar naast de voorzieningen?

U vroeg om vertrouwen: vertrouwen moet worden verdiend. En dat doe je door stelling te nemen, wat ons betreft voor de zwakkeren in de samenleving en op te staan tegen uitsluiting. Niet door nog eens een keer naar artikel 1 van de Grondwet te wijzen. Daar hebt u, en wij allen hier, de eed of de belofte al voor afgelegd.

Azc's
De paragraaf dat er azc's mogen komen als de meerderheid van de bevolking voor is stelt ons niet gerust. Dat zal zelden het geval zijn. Juist van de CU maar ook bij de BBB die zeggen sociaal links te zijn hadden we meer verwacht.

Voornemens nakomen  en cultuurverandering bewerkstelligen  is moeilijk. Het CDA gelooft oprecht in uw intentie, en iedereen heeft daar zijn rol in te spelen, ook wij. Dat moeten we echt met zijn allen gaan doen, maar het vraagt van u specifiek  inzet , kennis van het openbaar bestuur , en veranderkracht. We zien in dit akkoord niet hoe u dat gaat doen.

We wachten het af!