18 september 2023

CDA wil opnieuw geld voor noodfonds Oekraïne

De CDA-fractie in Provinciale Staten wil dat de provincie opnieuw geld beschikbaar stelt voor het noodfonds voor Oekraïne. "Het geld is nodig om met voedsel, medicijnen en kleding hulp te bieden aan vluchtelingen nu de tekorten toenemen en de winter binnenkort zal invallen," zegt fractievoorzitter Marian Uitdewilligen.

Het Flevolandse fonds werd kort na het begin van de Russische inval in Oekraïne ingesteld door een unaniem besluit van Provinciale Staten. Sindsdien is ongeveer 1,5 miljoen euro beschikbaar gesteld. Daarvan is nu nog een ton over, zegt verantwoordelijk gedeputeerde Sjaak Simonse. Van het geld zijn hulptransporten vanuit Flevoland gefinancierd, vluchtelingen in Oekraïense buurlanden geholpen en nieuwe initiatieven vanuit Flevoland opgezet. Dit alles gebeurt onder meer via het online platform Flevoland Helpt Oekraïne

Om deze initiatieven te kunnen voortzetten is extra geld nodig, vindt het CDA. Het geld moet komen uit een begrotingspost die hiervoor is bestemd, de zogenoemde brede bestemmingsreserve. Een motie van deze strekking zal in de eerstvolgende PS-vergadering worden ingediend door het CDA.

De CDA-fractie hoopt op steun van een meerderheid van Provinciale Staten. "De oorlog gaat nog steeds in volle hevigheid door en het einde is nog niet in zicht," aldus Uitdewilligen. "Onze hulp vanuit Flevoland blijft dus hard nodig."