12 november 2023

Snelheidsverlaging Espelerweg voorlopig van de baan

De verlaging van de maximum snelheid op de Espelerweg tussen Espel en Emmeloord gaat voorlopig niet door. Dit op aandringen van de CDA-fractie in Provinciale Staten, die zegt dat de aangekondigde verlaging niet past in het huidige beleid van de provincie. “Onbegrijpelijk dat de gedeputeerde zijn eigen plan wilde trekken en niet luisterde naar bezwaren van inwoners en politiek,” aldus het CDA.

De verlaging van de maximumsnelheid van 80 naar 60 kilometer werd onlangs aangekondigd, tot grote verbazing van zowel de inwoners van Espel – voor wie de weg een belangrijke ontsluitingsweg is richting Emmeloord en A6 – en de politiek. Vorige maand heeft de gemeenteraad van Noordoostpolder met grote meerderheid al een motie aangenomen om met de provincie in overleg te gaan over de aangekondige verlaging.

Weerstand
De CDA-fractie in Provinciale Staten is het met dit standpunt eens en heeft nu zelf ook een motie ingediend. “We hebben uitvoerig gesproken met de mensen van Dorpsbelang Espel,” zegt fractievoorzitter Marian Uitdewilligen. “Er is veel weerstand. De Espelerweg is een belangrijke weg voor de dorpsbewoners. Voor de doorstroming is het belangrijk dat je op zo’n weg gewoon 80 kunt rijden. Dat is ook geen probleem, want met twee rijbanen en een apart fietspad is de weg er helemaal voor ingericht.”

“Provincie luisterde niet”
“Er wordt wel gesproken over het verlagen van snelheden van 80 naar 60 in de Noordoostpolder, maar dan heb je het over de smallere erftoegangswegen die bedoeld zijn voor bestemmingsverkeer. De Espelerweg is niet zo’n weg,” aldus Uitdewilligen. “Dit staat in het gemeentelijke wegenplan. Wij vinden het dan ook onbegrijpelijk dat de provincie kennelijk z’n eigen plan wilde trekken en niet wilde luisteren naar inwoners en gemeenteraad.”

Bovendien is het plan voor 60 kilometer op de Espelerweg in strijd met het eigen wegenplan van de provincie, waarin staat dat dit soort wegen 80 kilometerwegen moéten zijn.

Inspraak
“Volgend jaar komt er een nieuwe provinciaal wegenplan. Ons voorstel is dan ook om de voorbereidingen voor de Espelerweg te stoppen en een goed inspraakproces te organiseren voor iedereen voor dat nieuwe wegenplan. Op die manier kunnen alle gemeenten en de provincie de afspraken en wensen over de wegen op elkaar laten aansluiten,” aldus Uitdewilligen.

Na lang aandringen heeft gedeputeerde Jan de Reus toegezegd dat de snelheidsverlaging op de Espelerweg voorlopig van de baan is, en dat het nieuwe provinciale wegenplan wordt opgepakt met Provinciale Staten en de gemeenten.

Foto: Flevowegen/Provincie Flevoland