12 april 2023

Teleurstellende verkiezingsuitslag voor CDA

De verkiezingen voor Provinciale Staten op 15 maart 2023 zijn voor het CDA in Flevoland op een teleurstelling uitgelopen. Van de drie zetels moesten we er één inleveren, zodat we de komende tijd met twee CDA'ers in de Staten zijn vertegenwoordigd.

Volgens lijsttrekker en beoogd fractievoorzitter Marian Uitdewilligen volgt CDA Flevoland daarmee de landelijke trend. "Overal heeft het CDA flinke klappen gekregen," zegt ze. "We zijn in de provincies afgestraft voor een onduidelijk kabinetsbeleid, vooral als het om ingewikkelde onderwerpen gaat als stikstof of de toeslagenaffaire. Als CDA moeten we de komende jaren keihard aan de slag om het vertrouwen van de kiezer terug te winnen."

De Statenfractie bestaat de komende periode uit Marian Uitdewilligen en Jennie Kempenaar. De laatste stond op nummer 3 van de kandidatenlijst, maar zij overschreed nipt de drempel voor een voorkeurzetel. Daardoor verdween Johan van Slooten (nummer 2) uit de Staten. De fractie wordt ondersteund door de burgerstatenleden Jurjen van der Wal en René Claessens.

Uit de eerste informatieronde is duidelijk geworden dat de BBB, VVD, PVV, CU en SGP gaan proberen een college te vormen. Voorlopig staat het CDA dus buitenspel. "We wachten af hoe de formatie vordert," zegt Uitdewilligen. "Mochten we weer aan tafel worden uitgenodigd, gaan we het gesprek weer aan."

Ook in het Waterschap heeft het CDA verloren. Daar gingen we terug van 2 naar 1 zetel. Lijsttrekker en huidig AV-lid Roelof Oost vertegenwoordigt het CDA de komende vier jaar.