11 april 2024

Unieke samenwerking: jongeren azc Balk eerder naar school

CDA wethouder Barbara Gardeniers kreeg als Wethouder Onderwijs het convenant tussen de ISK (Internationale Schakel Klas) in Lemmer (Caleido) en Firda (MBO-instelling) in Sneek overhandigd, op het AZC in Balk.

Door deze vrijwel unieke samenwerking, kan een groep van 30 jongeren van 17 en 18 jaar op het AZC in Balk vanaf eind januari nu elke dag naar school. Dat was eerder niet mogelijk doordat er een personeelstekort, en daardoor een wachtlijst was ontstaan bij Caleido. Hierdoor hadden de jongeren amper dagbesteding, kwamen ze niet van het AZC-terrein af en hadden ze weinig kansen om de Nederlandse taal te leren.

Op initiatief van de gemeente is er daarom in november een samenwerking op gang gekomen tussen Caleido, Firda Sneek, het COA en de gemeente De Fryske Marren. We hebben contact gezocht met Firda in Sneek en zij gaven aan dat de jongeren in Sneek welkom waren. Normaal gesproken moeten jongeren op het MBO voldoen aan een minimaal niveau van Nederlandse taalbeheersing, maar Firda toonde zich bereid deze norm los te laten. Bij Firda volgen de leerlingen de opleiding die ze anders op Caleido gevolgd zouden hebben. Er moesten verschillende formaliteiten worden afgehandeld, waaronder de financiering (dit werd in het convenant geregeld tussen Caleido en Firda) en het vervoer van het AZC in Balk naar Sneek (hiervoor hebben het COA en de gemeente zich hard gemaakt).

Tijdens de feestelijke bijeenkomst afgelopen week, waren de jongeren zelf ook aanwezig. Een aantal gaven aan dat ze de voorjaarsvakantie liever hadden overgeslagen, want ze wilden helemaal niet een week vrij, maar naar school! Een mooier compliment kunnen de docenten en alle anderen die dit mogelijk hebben gemaakt niet krijgen.