28 juni 2018

Procedures evenementenvergunningen moeten beter

Tijdens de politieke markt van 21 juni jl. is er gesproken over de te late afgifte van vergunningen voor evenementen. De aanleiding was de door de SGP gestelde actualiteitsvragen van afgelopen januari. Hierin geeft zij aan, dat de gemeente vergunningen voor evenementen zo laat afgeeft dat omwonenden onvoldoende tijd hebben om een bezwaarschrift in te dienen. De vergunningen worden soms bekend gemaakt, terwijl het evenement al heeft plaatsgevonden. Vooral bij grote evenementen gaat het nogal eens mis.

De Nationale Ombudsman tikte Apeldoorn daar twee jaar geleden al over op de vingers. En het is helaas nadien nog niet veel verbeterd.

In een brief aan de raad, geeft het college aan dat de toegenomen complexiteit en aanvullende eisen rond o.a. de veiligheid bij evenementen het werkveld complexer en meeromvattend is geworden. De aanvraagprocedure zal op een paar praktische punten verbeterd worden, waardoor vergunningen eerder rond kunnen komen. Ook zal er gekeken worden hoe burgers beter geïnformeerd kunnen worden.

Het CDA Apeldoorn heeft aangegeven dat de overheid een betrouwbare overheid moet zijn, die te allen tijde een gelijke behandeling toepast, zowel naar de vergunningsaanvragers als naar de bewoners. En wij willen graag voor volgend jaar een evaluatie.
De burgemeester heeft toegezegd om in maart 2019 een evaluatie te houden.

Henk Verheul, raadslid