25 maart 2019

Nieuwe parkeervisie Apeldoorn

Afgelopen donderdag 21 maart is de nieuwe parkeervisie voor de gemeente Apeldoorn vastgesteld. De oude visie dateert uit het jaar 2004. De nieuwe Parkeervisie heeft zowel betrekking op de (elektrische) auto als de (elektrische) fiets. Wat het CDA Apeldoorn betreft ligt er een toekomstbestendige en betaalbare visie op alle vormen van parkeren in Apeldoorn. Zo worden er investeringen gedaan om contactloos betalen bij straatapparatuur mogelijk te maken, laadvoorzieningen voor parkeergarage Haven Centrum te realiseren en parkeervergunningen te digitaliseren. Daarnaast wordt er, om parkeren over de verschillende garages in de binnenstad te spreiden, een kortparkeertarief van € 1,- ingesteld in de garages Haven Centrum en Brinklaan.

Bij de begrotingsbehandeling in 2018 riep het CDA door middel van een motie het college al op om in de binnenstad speciale parkeervakken te realiseren. Aan deze oproep wordt door het college gehoor gegeven. Ook wordt op voorspraak van het CDA op de maandagen het piektarief in de garage Marktplein vervangen door regulier tarief.

Tijdens de verschillende debatten in aanloop naar de besluitvorming over de Parkeervisie was er regelmatig debat over laadpalen en laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Wat het CDA betreft is het goed dat er aandacht is voor de ontwikkelingen van elektrische auto’s. Het plaatsen van laadpalen is wat de CDA-fractie wel een kwestie van vraag en aanbod, waarbij niet alleen de gemeente verantwoordelijk is voor het plaatsen van laadpalen.

Als fractie pleitten we er in de voorbereiding van de Parkeervisie ook voor om de openingstijden van de fietsenstalling onder het Marktplein ook in het weekend open te stellen tot 24:00 uur, zodat bewoners en toeristen ook in het weekend langer hun fiets op een veilige en gratis plekken kunnen stallen. Het college is momenteel bezig met een monitoring en komt door middel van een brief nog met reactie.

Ten slotte vroegen we het college om de Marktplein garage 24/7 open te stellen. Een lang gekoesterde wens van de omliggende ondernemers en horeca. Het ziet er naar uit dat dit gaat lukken, omdat de garage na 24:00 uur niet meer door personeel bemenst hoeft te worden.

Elbert Mulder