24 februari 2023

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 1

De politieke markt van Clariska van Hoek
23 februari 2023: Politieke Markt

De agenda én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Martin Fransen: "Technische presentatie Kans versnellen woningbouw Beekbergsebroek"

"De raad stond stil bij de woningbouwontwikkeling aan de zuidkant van Apeldoorn. De raad heeft hier in 2021 mee ingestemd in het kader van de omgevingsvisie "Woest aantrekkelijk Apeldoorn". De ontwikkeling aan de zuidkant van Apeldoorn én aan de andere kant van de snelweg, is in een stroomversnelling terecht gekomen. Samen met het rijk wordt onderzocht of het mogelijk is flexwoningen te realiseren als vliegwiel voor de totale ontwikkeling van het gebied Beekbergsebroek. Het CDA heeft hier tijdens de behandeling kritische vragen over gesteld. Met name over de snelheid van de overeenkomst met het Rijk. Het college gaat verder onderzoek doen naar de haalbaarheid. De komende maanden zal er een inhoudelijke politieke behandeling volgen waarbij uiteindelijk de raad het laatste woord heeft en haar dualistische rol op de juiste wijze kan uitvoeren".

Clariska van Hoek: 1: "Omvorming rekenkamercommissie (consultatie)" en 2: "Audit Comité"

"In het kader van de nieuwe regelgeving over de Rekenkamercommissie welke per 2024 gereed moet zijn is er door het college nagedacht over verschillende passende uitwerkingen. Als raad kregen we een presentatie over de verschillende varianten en waren in de gelegenheid om vragen te stellen hierover. De meerderheid en ook wij van het CDA Apeldoorn zijn voor een eigen kleine en slagvaardige Rekenkamercommissie, dichtbij de raad. Het was een boeiende vergadering. Het voorstel rondom de inrichting gaat nu verder uitgewerkt worden en er wordt een vervolg aan gegeven. Dan zijn ook de consequenties van deze keuzes meer helder uitgewerkt.

Mijn tweede onderwerp ging over de bevindingen van het auditcomité. De accountant vertelde ons wat deze bevindingen zijn. We konden vragen stellen over de huidige stand van zaken en eventuele problemen die er zouden kunnen komen. We hebben kritische opbouwende vragen gesteld. We worden hierna ook goed op de hoogte gehouden van de verdere ontwikkelingen. Vervolgens zijn we in de PMA ingegaan op de nieuwe werkwijze van de gemeente in het kader van de opbouw de meerjarenbegroting. Zo sluit de MPB (zoals we dit noemen) beter aan bij het thema en model van Brede Welvaart en kan een koppeling worden gemaakt met de sustainability goals. Door aan te sluiten bij meer landelijke modellen kun je ook sneller monitoren op effecten die vaak ook landelijk frequenter worden gemeten. Het CDA Apeldoorn is benieuwd hoe dat concreet eruit zal gaan zien. Ook dit onderwerp zullen we positief kritisch en met belangstelling blijven volgen.

Hans van Gerrevink: "Voortgangsnotitie koersnota wegennet Eerbeek-Loenen"

"In de voorbereiding op deze PMA heb ik met veel mensen gesproken. En me ingelezen op het al langlopende dossier. Met name de samenhang tussen verschillende wegdelen (kanaalroute, Loenen, Eerbeek) en de nog te ontwikkelen plannen die nog niet zijn meegerekend (logistiek centrum Eerbeek, nieuwbouw in Loenen) maakt het een complexe afweging. Vooraf had ik samen met de fractie en met de diverse betrokkenen ons standpunt bepaald. In de politieke behandeling bleek meer dan ik vooraf had verwacht consensus over de koersnota. Het is een startpunt, waarbij de raad vooral benadrukt dat het college samen met provincie en andere overheden (Rheden, Brummen) moet zoeken naar een meer structurele oplossing. Veiligheid is een belangrijk uitgangspunt. Leefbaarheid een noodzaak. De huidige aantallen vervoersbewegingen en de ontwikkelingen maken dat het CDA Apeldoorn de koersnota weliswaar ondersteunt, maar ook vraagt om een oplossing met minder aantallen vervoersbewegingen, een veilige inrichting van de wegprofielen. Aandacht voor zo min mogelijk bomenkap langs het kanaal en aansluiting bij de projectgroep die kijkt naar 2030. We houden de opbouw naar de detailontwerpen en het tweede deel van de koersnota einde dit jaar scherp in de gaten".