24 juni 2023

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 12

22 juni 2023: Politieke Markt (PMA)

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Martin Fransen: 1: Voorjaarsnota 2023;Gericht investeren in Brede Welvaart

Een belangrijk moment in het politieke jaar is de voorjaarsnota. Deze voorjaarsnota geeft de contouren aan voor de begroting van het volgende jaar in dit geval de Meerjarenbegroting (MPB) van 2024-2027. Het CDA Apeldoorn heeft zich kritisch uitgelaten over deze voorjaarsnota. Veel ambities kunnen wij natuurlijk onderschrijven. We vinden dat ook in tijden dat het economisch minder gaat en de gemeentelijke financiën onder druk staan, je moet proberen je ambities om Apeldoorn een stukje mooier te maken moet blijven nastreven. De voorjaarsnota laat echter een zorgelijk financieel beeld zien. Met name de jaren 2026/2027 tonen een fors tekort. Het CDA Apeldoorn heeft behoefte om een integraal beeld te krijgen van alle activiteiten om een goede afweging te maken tussen bestaand beleid en de genoemde ambities. Dit is op grond van deze voorjaarsnota niet mogelijk. CDA Apeldoorn heeft ingebracht dat de raad met het college hierover in gesprek wil waarbij ook de kaderstellende rol van de raad meer geborgd moet worden.

2: Ontwikkelplan bedrijventerrein Ecofactorij

Vanaf 2004 wordt er al besproken over een bedrijventerrein in de 'oksel' van de A50 en A1 aan de zuidzijde van Apeldoorn. Het gebied ligt naast het huidige bedrijventerrein Ecofactorij 1. Er is op dit moment veel behoefte aan grond voor grotere bedrijven. Voor een deel zijn dat bedrijven die in het stedelijk gebied liggen (zoals Remeha). Bijkomende voordeel is dat deze bedrijven gronden achterlaten die ontwikkeld kunnen worden tot bijvoorbeeld woningbouw. Het CDA Apeldoorn heeft ingestemd met het ontwikkelplan. Het is een ambitieus plan met veel aandacht voor groen, energie, circulariteit, duurzaamheid en meervoudig grondgebruik. Het CDA heeft wel de volgende zaken meegegeven: geef de participatie goed vorm, neem de bewoners, ondernemers en de omwonenden van het gebied goed mee. Daarnaast willen wij door het college goed op de hoogte worden gehouden van de risico’s (stikstof, natuurcompensatie, ontsluiting). Tenslotte: Er is sprake van een fors financieel tekort. CDA Apeldoorn vindt dit voor dit plan acceptabel, gelet op de toegevoegde waarde die deze ontwikkeling heeft (zoals gezegd verplaatsing bedrijven en werkgelegenheid), maar heeft er op aangedrongen ook dit financiële risico goed te beheersen.

Alinda Fredriks: 1: Van de 'voorzitter'

Gisteravond mocht ik bij de eerste onderdelen van de politieke markt (PMA) in het Raadsplein de voorzitter zijn. Als voorzitter bewaak je de orde van de avond en zorg je ervoor dat het te behandelen thema op de juiste manier besproken wordt. In de eerste werd het centrum voor sport, bewegen en gezondheid besproken. De universiteit van Twente en de Vrije universiteit willen graag een programma hier in Apeldoorn opzetten. Een mooie kans voor niet alleen ons als gemeente, maar ook verenigingen en organisaties die bezig zijn met dit thema. In het tweede deel behandelden we twee zienswijze brieven voor de GGD en de VNOG. De GGD en de VNOG zijn twee gemeenschappelijke regelingen, waarin wij met meerdere gemeenten acteren. Zij komen regelmatig met beleidsplannen naar de betrokken gemeenten toe en daar mag je als gemeenteraad een zienswijze op indienen. In zo’n zienswijze geef je en reactie op het plan en vraag je eventueel om aanpassing van dat plan.

2: Omvorming rekenkamer

Inhet laatste deel van de avond mocht ik zelf deelnemen aan het debat. We bespraken de inrichting van de nieuwe rekenkamercommissie. Er geld vanaf 1-1-2024 een nieuwe rekenkamerwet en voor onze gemeente betekent dit dat wij op een ander model moeten overstappen. Rekenkamers onderzoeken de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het beleid. Dat gaat om meer dan rekenen. Ze onderzoeken wat er gebeurt en wat dat kost en oplevert. En: hoe dat beter kan. Zij doen dit onafhankelijk en helpen de gemeenteraad het algemeen bestuur door bijvoorbeeld kennis te verzamelen, beleid te evalueren of te adviseren over (de aanpak van) maatschappelijke problemen. Een belangrijk instrument. Gelukkig hebben wij gisteravond de basis voor de Apeldoorns rekenkamer op papier gezet en kunnen we aan de slag met de inrichting ervan.

Hans van Gerrevink: 1: Presentatie Potentiestudie zonne-energie in de gebouwde omgeving

Apeldoorn heeft ambities in de energietransitie. Een deel van onze energie moet gaan komen uit hernieuwbare bronnen. Zoals zonne-energie. Omdat het nog te onduidelijk was waar we al die zonnepanelen moeten gaan plaatsen is er onderzoek naar de mogelijkheden binnen de stad gedaan. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld grote zonneparken in het buitengebied. Het onderzoek - waarin nog veel onzekerheden zitten - geeft wel een duidelijke richting. Je bereikt het meest met grootschalige inzet van bedrijfsdaken. Grote oppervlakten die zomaar eens meer dan 100 hectare zonneparken zouden kunnen opvangen. Het probleem is echter dat het electriciteitsnet dat nu nog niet aankan. Op woningen is dat nog geen probleem omdat het hier vaak om kleinere installaties gaat. Dus er moeten creatieve oplossingen achter de meter worden gezocht. In het onderzoek komen ook minder voor de hand liggende oplossingen en innovaties voor: Zon langs op- en afritten van de snelweg, zonnepanelen op gevels van hoge gebouwen of boven parkeerplaatsen. Het kan allemaal, maar voegt nu nog vaak te weinig toe. Het CDA Apeldoorn is blij met het onderzoek, waakt voor aannames en kijkt uit naar de inpassing in de te schrijven zonstrategie voor Apeldoorn.

2: Wensen en bedenkingen oprichting Warmtenetwerk Apeldoorn BV

Een ander onderdeel van de Energie van Apeldoorn is warmte. Voor alle wijken is vorig jaar aangegeven wat de beste manier is om  je huis te verwarmen. Er zijn wijken die dat met een warmtenet gaan doen (in Zuidbroek of Ugchelen Buiten gebeurt dat al). Daar zijn nog veel lessen in te leren. Vandaar dat de gemeente wil samenwerken in een bedrijf dat Warmte Netwerk Apeldoorn moet gaan heten. Dat bedrijf wordt eigenaar van de buizen in de grond en werkt samen met de 'warmte-maker' en de 'warmte-verkoper'. Net zoals dat nu werkt met electriciteit en gas. Het gaat nu alleen nog om de juridische oprichting van het bedrijf. Dat gaf wat onrust in het debat. Want er zijn nog best veel zorgen over de risico's van zo'n duur warmtenet, de aansluitingen in huizen en de verantwoordelijkheden. Die vragen komen echter pas later aan bod. Voor nu kan de juridische uitwerking en oprichting van dit bedrijf worden voortgezet volgens alle fracties.

3: Bestemmingsplan Lierdererf tegenover 2 Lieren

Soms kunnen kleine wijzigingen grote impact hebben. In Lieren wordt een voormalig agrarisch gebied ontwikkeld zodat er 6 nieuwe woningen ontstaan voor doelgroepen (senioren/jongeren). Dit heeft impact op een dorp, zo hoorden we via bezwaren (zienswijzen) en een inspreker. Als CDA Apeldoorn begrijpen we de argumenten, maar in het afwegen van belangen vinden we het ook zwaar wegen dat in de dorpen woningen voor doorstroom worden gebouwd, voorzieningsniveaus kunnen worden gehandhaafd en mensen kunnen blijven wonen op de plek waar ze zich thuis voelen. In de PMA werd met dank aan enkele partijen afgesproken dat de brede ontwikkelingen in Lieren niet mogen leiden tot onveilige verkeerssituaties. De wethouder geeft aan dit neer te leggen bij zijn collega voor onderzoek. Het CDA Apeldoorn is blij met de woningbouwontwikkeling.

Clariska van Hoek: 1: Centrum voor Sport, Bewegen en Gezondheid

De Universiteit van Twente en de Vrije Universiteit willen een centrum van sport, bewegen en gezondheid vestigen in Apeldoorn. Het college wil hiervoor 900.000 euro vrij maken. Dit komt uit het budget voor hoger onderwijs. Wat het CDA Apeldoorn betreft is dit een mooie ontwikkeling. We staan hier positief in. Wetenschappelijk onderwijs en onderzoek heeft een toegevoegde waarde voor onze stad. Het trekt kennis en kunde aan en dat is weer goed voor het ondernemers en investeerdersklimaat. We begrijpen dat dit voor veel mensen een win-win situatie kan zijn. Het CDA Apeldoorn hecht aan onderzoek en preventie en sport en deze pijlers kunnen praktisch van toegevoegde waarde zijn voor onze kwaliteit van leven. Wetenschap en praktijk bij elkaar brengen vinden we dan ook een mooie ontwikkeling. We hopen dan ook dat niet alleen het WO onderwijs hiervan profiteert maar ook de HBO en de MBO’s. Ik stelde de volgende vragen:
- Wat zijn de plannen voor de toekomst? Wordt er een Universitaire ontwikkeling in bredere zin beoogd?
- Hoe gaat u dit alles monitoren qua ontwikkeling en effect en hoe gaat de raad hiervan op de hoogte worden gehouden?
Ik benadruk graag een goede inbedding ook voor de langere termijn, dus niet alleen een proeftuin of ballon maar een stevige inbedding. Ik vroeg de wethouder een inhoudelijke reactie.

2: Zienswijze op de 7e wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD NOG en VNOG

Het college heeft een voorstel gedaan met suggesties over hoe de samenwerking in VNOG en GGD moet worden vormgegeven. Deze samenwerking kent een groot aantal gemeenten en besluitvorming is dus best ingewikkeld. Het proces loopt ook al langer. Er is een groot aantal documenten gewijd aan de beschrijving van de regeling om te voldoen aan de wet én er wordt ook nog eens geëvalueerd. De GGD en VNOG hebben een belangrijke taak en derhalve moet ook de manier waarop we daar geld aan uitgeven, zeggenschap over hebben en wat daarvoor wordt geregeld goed met elkaar bespreken. De artikelen actieve informatieplicht en met betrekking tot uittreding ondersteunen we. In het debat was er discussie over participatie, het CDA Apeldoorn vind dit voldoende geborgd.