11 november 2023

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 21

Onze gemeente begroot de jaren 2024 -2027

Donderdag was het politieke hoogtepunt van het jaar voor de gemeenteraad; de vaststelling van de begroting 2024-2027. Wekenlang wordt er naar dit stuk toegewerkt, waarbij de ambtelijke organisatie daar voortdurend mee bezig is. De gemeente Apeldoorn staat er financieel goed voor. De eerste 2 jaren (2024 en 2025) is de begroting sluitend. De jaren daarna wordt het zorgelijk. Door met name minder inkomsten vanuit het Rijk ontstaan er forse tekorten.

Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota (de voorloper van deze begroting) hebben wij als CDA Apeldoorn onze zorgen hierover uitgesproken en een motie ingediend om gelet op deze financieel onzekere toekomst een goed gesprek te voeren in het voorjaar van 2024 waarbij wij onze ambities integraal moeten afwegen tov ons bestaande beleid. Omdat de toekomst ongewis is wil CDA Apeldoorn aan de hand van scenario’s dit gesprek voeren. Mogelijk ontkomen we niet aan pijnlijke keuzes, maar we hebben ook een verantwoordelijkheid voor een goed en gedegen financieel beleid. Deze motie is in de Raad unaniem aangenomen. Dit betekent dat wij, evenals veel andere partijen, ons donderdag terughoudend hebben opgesteld. Overigens onderstrepen wij nog steeds onze ambities bijvoorbeeld op het gebied van het aantrekkelijk maken van de binnenstad en het ontwikkelen van locaties zoals Veldhuis en Kayersmolen om Apeldoorn nog een stukje mooier en aantrekkelijker te maken.

De komende maanden gaan we als raad en college samen dat goede gesprek voeren, het zal spannend worden. Wij houden u hiervan op de hoogte.

Naast deze algemene lijn hebben wij een motie ingediend. Clariska van Hoek heeft daartoe het initiatief genomen: "Alle kinderen een kansrijke start". Deze motie, gebaseerd op de lezing van de begroting is uiteindelijk besproken bij het punt 7 van de agenda. Om alle kinderen een Kansrijke Start te geven, de ultieme vorm van preventie. De volledige motie leest u hier.

Het CDA Apeldoorn stelt voor dat het college onderzoekt of het prenatale huisbezoek aan alle aanstaande ouders kan worden aangeboden, in plaats van alleen aan de kwetsbare gezinnen. We denken dat dit veel problemen vroegtijdig kan voorkomen, zoals kindermishandeling, emotionele verwaarlozing, geldstress en armoede. De eerste 1000 dagen van een kind zijn heel erg belangrijk. Als daarin problemen zijn kan er vroeg geschakeld worden tussen deze hulpverleningsmogelijkheden. Het Centrum voor Jeugd en Gezin in Apeldoorn (CJG) heeft ook aangegeven dit heel graag te willen en een duidelijk meerwaarde te zien in het kader van preventie.

We willen ook graag dat het college de actieplannen op het gebied van armoede, schulden, jeugdzorg en onderwijs met elkaar verbindt en samenwerkt met samen055 om zo vroeg mogelijk integrale hulp te bieden. Zo kunnen we voorkomen dat mensen mogelijk later in problemen komen. Onze motie werd breed gesteund tijdens het debat hierover in de raad, maar door de toezegging van de wethouder hebben we afgezien van een stemming, omdat dat niet meer nodig was. We zijn heel blij met dit resultaat en we gaan dit goed volgen. We verwachten een voorstel van het college richting de voorjaarsnota 2024.