16 december 2023

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 26

14 december 2023: Politieke Markt

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Clariska van Hoek: "Kadernota evenementen 2024"

Het CDA hecht grote waarde aan de rol van evenementen bij het versterken van de gemeenschapszin en het verbinden van mensen. We zijn van mening dat een robuust evenementenbeleid een positieve invloed heeft op de uitstraling van de stad en Apeldoorn aantrekkelijker maakt voor bedrijven. Dit stuk wat er ligt ziet er al heel goed uit. We hebben echter enkele nog wel enkele vragen voor de wethouder:

1. Wat is nu precies de nieuwe andere aanpak als het gaat om brede welvaart?
  2. Kan de wethouder enkele voorbeelden geven van mogelijke initiatieven die bijdragen aan brede welvaart?
  3. Als we kijken naar inclusie, organisaties willen winst maken, hoe zorgen we er dan voor dat het voor iedereen toegankelijk blijft?
  4. Is het mogelijk om, in het kader van brede welvaart, de subsidie mogelijkheden daar ook op aan te laten sluiten en gaan we hier nog naar kijken?
  5. Hoe evalueren we de bestaande locatieprofielen en hoe stellen we nieuwe locatieprofielen op? Hoe worden omwonenden betrokken bij dit proces?

We vinden het erg belangrijk om draagvlak te creëren en te behouden. Daarom vragen we de wethouder om de raad te betrekken bij het proces. Want beter op tijd bijsturen dan achteraf problemen ervaren. De wethouder neemt de punten van ons mee in de verdere uitwerking. Die toezegging hebben we gekregen. De bijdrage van het CDA Apeldoorn werd gewaardeerd getuige de feedback die we ontvingen.

Hans van Gerrevink: 1. "Beleid Natuurinclusief en klimaatadaptief ontwikkelen en bouwen (NIKA)"

NIKA is zo'n afkorting die je niet direct kunt plaatsen. In de politiek al helemaal ingeburgerd, in de maatschappij misschien wat minder. Net als biobased bouwen of circulair. Toch is het een mooie ambitie. Bouwen met de natuur en het klimaat in het achterhoofd. Lettend op groen, water, wind en dier. Het beleid is er eindelijk en als CDA Apeldoorn staan we daar achter. Maar we roepen zeker op om te kijken naar het afwegingskader voor maatwerk. Nu dat er nog niet is, is het lastig te constateren wanneer de norm wordt gevolgd of wanneer dat nu net niet hoeft. Dat geeft willekeur. Daarnaast hebben we gevraagd om de 'NIKA-paragraaf' in plannen of vergunningen zodat het geen puzzel wordt om te constateren dat iets voldoet aan de NIKA norm. Tenslotte hebben we gevraagd het gesprek te blijven voeren met initiatiefnemers en corporaties. Zij geven aan dat dit - juridisch afdwingbare - beleid misschien tot vertraging en hogere kosten gaat leiden. Dat risico ziet de wethouder minder, doordat je het vooraf weet en er subsidies mogelijk zijn. Wij begrijpen de zorg wel - net als veel andere partijen - en houden oog voor snelheid en betaalbaarheid van woningen ook met deze norm en dit beleid.

Hans van Gerrevink: 2. "Verordening bodemenergiesystemen gemeente Apeldoorn 2023"

Energie uit de bodem halen doe je door bijvoorbeeld warmte op te slaan en deze er later weer uit te halen. Of andersom, bijvoorbeeld in de zomer. Omdat niet alleen de bovengrondse ruimte schaars is, maar ook in de ondergrond zaken elkaar dwars kunnen zitten (denk aan leidingen, drinkwater en dus ook energiesystemen) moeten daar regels voor komen. Het aanleggen van een bodemenergiesysteem (groot of klein) wordt in sommige gebieden vergunningplichtig. En we letten middels deze verordening goed op wat kan en wat niet kan. Je moet met warmte en kou goed opletten dat je elkaar niet in de weg zit. Als CDA Apeldoorn hebben we vooral gelet op de effecten voor inwoners. Een vergunningplicht betekent vaak extra kosten, maar soms ook beperkingen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat iedereen mee kan blijven doen en dus energierechtvaardigheid blijft bestaan. Tenslotte hebben we gewezen op de collectieve oplossingen en de stroomvoorzieningen. Ondanks dat deze effectiever zijn dan individuele warmtepompen, is het nog niet zomaar geregeld dat Liander ze, door beperkingen in het stroomnet, ook kan aansluiten. Een zeer technische vergadering deze PMA, maar waar we toch met elkaar een zeer interessante discussie voerden. Een misser van mijn kant was dat de door mij opgestelde vragen in mijn niet verzonden items was blijven staan. Dat zag ik pas net voor de vergadering. Gelukkig is de dienst bereid er nog naar te kijken voor de raadsvergadering. Bedankt!

Martin Fransen: 1. "Vervolg Masterplan Veldhuis"

Het masterplan Veldhuis zal de wijk (tussen station, kanaal, spoor en Molenstraat) ingrijpend veranderen. Er komen 1000 woningen met HBO onderwijs en andere commerciële en maatschappelijke functies. CDA Apeldoorn kan instemmen met de plannen. CDA Apeldoorn vraagt in dit plan, met veel hoogbouw, aandacht voor de menselijke maat. Dit zien we terug in het plan met veel groen en ruimte om te ontmoeten. Wel hebben we aangegeven dat we ons zorgen maken over de financiële haalbaarheid. Dit kan mogelijk leiden tot versobering van het plan. Dit willen wij voorkomen. Wij willen geen concessies doen aan de kwaliteit. Wij verwachten straks dit dilemma op tafel te krijgen. Als fractie hebben wij bezoek gehad van omwonenden die een alternatief plan hebben gepresenteerd. Dit meedenken stellen wij zeer op prijs. Uiteindelijk is het altijd een afweging van belangen en kun je niet altijd tegemoet komen aan de zienswijzen die zijn ingediend. CDA Apeldoorn is zeer benieuwd naar het vervolg en zal dit positief kritisch blijven volgen.

Martin Fransen: 2. "Woningmarktinstrumenten (consultatie)"

Er is in de PMA een notitie behandeld waarin het college de raad meeneemt met betrekking tot woningbouwinstrumenten, om met name te zorgen dat nieuwe en bestaande woningen daadwerkelijk bij de juiste doelgroepen, met name de lagere en middeninkomens, terechtkomen. Maar ook met een lokale binding. CDA Apeldoorn kon zich vinden in de notitie met twee aandachtspunten: werk het bouwen voor onze eigen lokale woningzoekenden verder uit. Daarnaast zijn wij voorstander van een regeling die er voor zorgt, dat als ontwikkelaars niet het juiste aantal goedkope woningen realiseren, zij dit elders moeten compenseren of geld moeten storten in een fonds. Dit wordt verder uitgewerkt. CDA Apeldoorn heeft zich al eerder via een motie hard gemaakt voor woningen voor de politieagent, onderwijzer en zorgmedewerker of andere groepen met een modaal inkomen. In 2024 zal het college ons informeren over de voortgang.

Alinda Fredriks: "22e wijziging APV"

Met regelmaat (zie de 22e wijziging) komt de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) langs. Dit zijn de lokale regels van de gemeente. Deze PMA stond pas om 21.15 uur gepland. En na ruim 2 uur wachten konden we als partijen deze behandeling van vooral 'technische wijzigingen', mede ook in het kader van de invoering van de omgevingswet in 10 minuten afronden. De ingebrachte ideeën van partijen staan op dit moment nog niet ter discussie.