24 december 2023

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 27

21 december 2023: Raadsvergadering

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Welkom Myrthe Kuiper! Tijdens deze laatste vergadering van 2023 zijn we blij om te kunnen melden dat onze fractie wordt uitgebreid. Het grote aantal vergaderingen, het grote aantal te lezen stukken en de prestaties die we als CDA Apeldoorn willen neerzetten maken dat we blij zijn met een extra paar handen, ogen en nieuwe perspectieven. Myrthe Kuiper was al eerder raadslid voor het CDA Apeldoorn en wordt nu fractievertegenwoordiger, naast Clariska van Hoek en Hans van Gerrevink. Zo bestaat de fractie dus uit 2 raadsleden, 3 fractievertegenwoordigers en een fractie-assistent. Daarmee is de fractie op volle sterkte om 2024 succesvol te starten.

Naast de reguliere fractie worden we vrijwel elke maandag ondersteund door de 'steun-fractie'. Leden van het CDA Apeldoorn die ook hun perspectief geven op de stukken die worden besproken. Onze waardevolle extra ogen en oren in de Apeldoornse samenleving. We zijn heel blij dat we ook in deze periode 2022-2026 zo'n prachtig team van mensen hebben die het CDA Apeldoorn een warm hart toe dragen. Vanzelfsprekend legt ook Myrthe de eed af die persoonlijk werd afgenomen door burgemeester Ton Heerts aan het begin van de raadsvergadering.

Alinda Fredriks:

Deze laatste raadsvergadering van 2023 had een volle agenda. In het begin was er bij de behandeling van de vluchtelingenopvang in Apeldoorn een motie aan de orde. Deze motie vreemd was van D66, die hiermee opriepen om solidair met Ter Apel te zijn en in te zetten op opvang van meer asielzoekers in Apeldoorn. De gemeente Apeldoorn is een gastvrije gemeente. We doen al ongelofelijk veel en springen bij waar nodig. De burgemeester gaf dan ook aan dat hij al ingezet heeft op uitbreiding en tijdelijk 100 extra plekken vrijmaakt. Een mooie kerstgedachte! De motie was dan ook overbodig en gaf te veel het beeld dat de gemeente Apeldoorn haar verantwoordelijkheid niet pakt. In de stemming werd de motie niet aangenomen.

Bij één van de andere punten lag er een voorstel van de VVD voor. Deze ging over de verplichte tegenprestatie voor mensen met een uitkering. Deze regeling geeft de gemeente de mogelijkheid om mensen te dwingen vrijwilligerswerk te doen. Op dit moment mag die verplichte inzet maximaal 4 uur per week zijn. De VVD stelde voor om hier geen maximum te benoemn. Onze gemeente heeft heel veel voorzieningen waarbij onze inwoners ongelofelijk goed ondersteund worden om weer aan het werk te gaan. Hierbij wordt er gekeken naar interesse, talent en mogelijkheden samen met diegene die weer aan het werk moet. Inzetten op zelfvertrouwen en zelfbeschikking in plaats van dwang is voor ons de juiste keuze. Vanuit ons was er dan ook geen steun. Het voorstel haalde het net niet.

Inmiddels is het reces en kijken wij uit naar een fijne kerst met familie en vrienden. Wij wensen een ieder gezegende feestdagen en veel geluk voor het nieuwe jaar.

Kerstwens uit het evangelie:

Elk geschenk dat goed en volmaakt is, komt uit de hemel, van de Vader van het licht. Hij blijft altijd en eeuwig Dezelfde. Hij verandert nooit. Er zal nooit een spoortje duisternis in Hem te vinden zijn.
Jakobus 1:17