13 januari 2024

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 29

11 januari 2024: Spoeddebat in de raad

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Martin Fransen, over het spoeddebat in de raadsvergadering

Er zijn van die momenten in de politiek die je altijd bijblijven. Afgelopen donderdag is op verzoek van een aantal partijen een spoeddebat aangevraagd. Dit gebeurd zelden. Via de stentor kregen wij als raad te horen dat het college een besluit had genomen weken voor de politiek gevoelige behandeling van host city, een woningbouwplan aan de zuidzijde van Apeldoorn. In de stentor stond al dat wij als CDA Apeldoorn zeer verbaasd en ontstemd waren. Tijdens de vergadering heb ik benadrukt dat het mij even niet om de inhoud ging maar over het proces. Het college heeft een actieve informatieplicht. De raad dient te beschikken over alle informatie, zeker bij een politiek gevoelig dossier. In het debat hebben wij deze verbazing wederom naar voren gebracht, zijn stevig het debat aangegaan met de coalitiepartijen en hebben vragen gesteld aan de wethouder. Hoewel de wethouder schoorvoetend excuses aanbood, toonde hij namens het college weinig zelfreflectie. Om die reden hebben wij samen met de hele coalitie een motie van treurnis opgesteld. Deze heeft het niet gehaald omdat de coalitie de gelederen gesloten hield.

Deze gang van zaken kent alleen maar verliezers en vergroot niet het vertrouwen van mensen in de politiek. Als raad echter hebben wij onze rol goed gepakt, grenzen aangegeven en duidelijk gemaakt hoe wij aankijken tegen de rolverdeling tussen raad en college.

Myrthe Kuiper: Bestemmingsplan Bedrijvenpark Veldhuizen

In Loenen is een voormalig defensiecomplex herbestemd als bedrijventerrein. De oude defensiegebouwen lenen zich goed voor gebruik door kleinschalige bedrijven veelal uit de buurt. Politieke partijen en buurtbewoners spraken nog met elkaar over de onveilige verkeerssituatie die zij in Loenen ervaren. Het staat los van dit plan, maar het heeft de aandacht van de politiek.

Hans van Gerrevink: Motie vreemd - Houdt Retail in Apeldoorn bereikbaar

Een van de partijen vroeg in een te agenderen voorstel aandacht voor de invoering van een Zero Emissie zone in de binnenstad van Apeldoorn. Deze zone betekent dat je vanaf 2030 alleen maar met voertuigen het centrum in mag die niets aan uitstoot hebben. Bijvoorbeeld electrische voertuigen. De zone geldt voor ondernemers en transporten van goederen. Niet voor personen en particulieren. Per 1 januari 2025 zouden de eerste maatregelen al in moeten gaan. Ik had contact met de bedrijvenkring Apeldoorn, met het centrummanagement en met enkele individuele ondernemers. Maar ook met Jose Bonenberg vanuit de ambulante handel die zelf insprak tijdens de PMA. De informatie die ik kreeg gaf toch wat reden tot zorg over de invoering. Zelfs ook bij de portefeuillehouder. De motie gaat niet in deze vorm door, maar we vormen vanuit de raad een werkgroep die gaat ondersteunen bij het invoeren van de overgangsmaatrgelen. Een goede zaak.