21 januari 2024

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 30

18 januari 2024: Politieke Markt

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken. De - beperkte - agenda bevatte als eerste een plenair gedeelte waarbij alle raadsleden en fractievertegenwoordigers aansloten om te luisteren naar de stand van zaken over de plannen voor het BSK gebied. Een keur van projecten wordt de komende jaren uitgerold over dit gedeelte van de stad. Er is een mooie presentatie gegeven door de ambtenaren van de gemeentelijke dienst. Deze presentatie kun je hier vinden. Mooie plaatjes en indrukwekkende aantallen. Fractielid Martin Fransen sprak er veel en vaak over en zal binnenkort ook een stuk schrijven waarin hij dieper ingaat op de ontwikkelingen.

Clariska van Hoek: "Voortgangsrapportage actieplan armoede"

In de strijd tegen armoede in Apeldoorn hebben we belangrijke (tussen)resultaten bereikt, zoals we konden lezen in lijst van alle acties uit het actieplan tegen armoede. Als CDA hebben we met belangstelling gelezen wat er allemaal al gedaan is en gedaan wordt in Apeldoorn door de wethouder en het college. We volgen tegelijk ook nauwlettend de maatregelen die het nieuwe kabinet neemt om bestaanszekerheid voor iedereen te garanderen. Het is bemoedigend dat dit thema voor de meeste politieke partijen een belangrijk punt is geworden.

Als woordvoerder van onze fractie voor deze portefeuille heb ik de vergadering en de PMA omtrent dit onderwerp afgelopen donderdagavond bijgewoond en benadrukt dat de acties die we nu al zien, aansluiten bij onze visie op preventie. We zijn blij met de investeringen en acties die al zijn ondernomen in het voorkomen van armoede en het bijstaan van mensen en gezinnen in nood. Richting de volgende evaluatie willen we graag concreet zien wat de acties hebben gekost per onderdeel en wat het heeft opgeleverd, hoewel we begrijpen dat preventie een chronisch en langdurig hulpverleningsaanbod kan zijn. We zijn ons er ook van bewust dat de bijsturing vanuit het landelijk niveau nog vorm moet krijgen, maar we kunnen hier niet op gaan wachten. We kijken dan ook uit naar de tweede voortgangsrapportage en de eindevaluatie, die medio en eind 2024 respectievelijk zullen worden gepresenteerd, samen met een tweede ‘monitor minima’ van het Nibud.

In de volgende voortgangsrapportage zullen gaan we bespreken welke acties uit het actieplan moeten worden opgenomen in de reguliere beleidsuitvoering vanaf 1 januari 2025 en gaan we lezen hoe men dit wil gaan financieren. Hierover gaan we dan wederom in gesprek en debat met elkaar maar vooruitlopend hierop zijn we al heel blij met de acties die er nu ondernomen worden door onze gemeente. Als CDA-fractie blijven we ons inzetten voor het terugdringen van armoede en het bevorderen van bestaanszekerheid voor iedereen in Apeldoorn. We kijken uit naar de voortgang en de resultaten van deze inspanningen.

Martin Fransen: "Bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan Kieveen West"

Afgelopen donderdag stond het bestemmingsplan Kieveen op de agenda. Dit plan maakt het ontwikkelen van een gebied voor een bedrijventerrein mogelijk. Dit is een voorbeeld van een zeer lang lopend proces.

Soms is het zijn van raadslid een lastige rol. Aan de ene kant heb je het het algemeen belang; Voldoen aan de vraag naar bedrijventerreinen en het mogelijk maken van verplaatsing, waardoor er in de kern Loenen woningbouw kan plaatsvinden. Aan de andere kant bewoners die zich zorgen maken over deze ontwikkeling en goede argumenten hebben.

Het CDA Apeldoorn vindt dit, alles afwegende, echter een goed plan waarbij er zorgvuldig is gekeken naar de ingediende zienswijzen, waar ook aan een aantal bezwaren tegemoet is gekomen. Wel hebben wij aandacht gevraagd voor de ontsluiting en verkeerssituatie, in Loenen een actueel en belangrijk onderwerp. Waar recent nog een raadsbrief over is verzonden. Daarnaast houden we contact met de provincie die hier ook bemoeienis mee heeft.

Myrthe Kuiper: "Dossier Spelderholt te Beekbergen (Presentatie)"

Binnenkort wordt aan de raad een plan voorgelegd over een voorstel voor het bouwen van woningen op de locatie Spelderholt. In een presentatie werden de fracties meegenomen in de lange looptijd en ontwikkelingen in dit dossier. Waarin oude afspraken zijn herzien, niet nagekomen, veranderd en opnieuw bedacht. Kortom een ingewikkeld dossier met diverse samenhangende onderdelen. Inmiddels zijn er een deel van de woningen gerealiseerd, is er een appartementengebouw in aanbouw, maar er zijn ook stukken nog niet gereed. Zaken nog niet gesloopt die wel gesloopt hadden moeten worden, gronden niet ontwikkeld. Daar komt binnenkort mogelijk een plan voor. Het CDA Apeldoorn stelde verschillende vragen om de situatie zo helder mogelijk te krijgen. Legde contact met betrokkenen en gaat ook nog ter plekke kijken naar hoe de situatie is. Pas dan kunnen we een gefundeerde mening geven over het vervolg in dit ingewikkelde dossier.