07 april 2023

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 5

06 april 2023: Raadsvergadering

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Voorafgaande aan het formele gedeelte bestond de mogelijkheid voor iedere Apeldoorner om mee te eten met raadsleden. Ongeveer 80 inwoners deden dat. Samen voerde we gesprekken met iedereen. In september is er een volgende kans om met raadsleden aan tafel te gaan.

Ook was er een 'In Gesprek Met De Raad' (IGMDR), waarin op verzoek een vereniging, inwoner, ondernemer of wie dan ook met een vertegenwoordiging van alle fracties in gesprek kan gaan. We spraken over wildroosters en fietsers, het integraal zorgakkoord en er werd nog gesproken over financiele zaken in de sessie over reserves en voorzieningen.

De agenda

Op donderdagavond stonden er een aantal belangrijke punten op de agenda van de gemeenteraad. Het CDA Apeldoorn praat u bij.

Al eerder heeft de raad besloten om als gemeente een actieve rol te spelen bij het beëindigen van camping Marshoeve en het op termijn mogelijk maken van woningbouw. Het CDA Apeldoorn staat volledig achter deze actieve rol in het grondbeleid wat betekent dat de gemeente de gronden met camping gaat kopen. We kunnen ons daarmee voorbereiden op de noodzakelijke woningbouw in Loenen. Een zeer belangrijke randvoorwaarde om de leefbaarheid van dit mooie dorp nog verder te vergroten.

Het meest beladen onderwerp was de nieuwbouw van het zwembad in Apeldoorn Noord. De afgelopen maanden en weken heeft CDA Apeldoorn heel duidelijk gemaakt waar zij staat. In 2021 heeft de raad een goed besluit genomen voor een 25 meter bad. Dit voldoet aan de behoefte en is financieel verantwoord. Het nieuwe college heeft dit besluit teruggedraaid en heeft een raadsvoorstel voor een 50 meter bad gedaan. De kern voor CDA Apeldoorn is dat de nieuwe ontwikkelingen die het college noemt slechts verwachtingen en aannames zijn en dat het 25 meter bad nog steeds voldoet aan de behoefte, ook van een gemeente Apeldoorn die groeit. Samen met PvdA en D66 hebben wij, na overleg met de gebruikers, een amendement ingediend met een tussenvariant. Dit amendement heeft het niet gehaald. Wel heeft het CDA enkele coalitie-partijen aangesproken op het feit dat zij in 2021 met grote woorden tegen een 50 meter waren en nu - als onderdeel van het college - hier voor zijn.

Maar ook dit is politiek. Democratie. De knop gaat om. We gaan voor een 50 meter bad en het CDA zal het bouwproject kritisch volgen.

Vervolgens stond er nog het armoede aanvalsplan op de agenda. Hierin staan een 24 voorstellen om vooral terugval in inkomen voor werkenden tegen te gaan. Een mooi plan, met complimenten voor ambtenaren en wethouder Biharie die echt de samenleving in gegaan zijn en vandaaruit dit plan samengesteld hebben. Aanvullend op dit plan diende D66 een goede motie in om de gift voor bijstandsgerechtigden te verhogen van 1200 naar 1900 euro. Wij konden dit van harte steunen. Helaas stemde een deel van de partijen tegen en haalde deze het niet.

Wij eindigden de avond met een motie vreemd rondom cameratoezicht van BVNL. De conclusie uit deze motie is dat de procedures rondom de AVG nog niet allemaal op orde zijn. Wel zijn er stappen ondernomen en werkt de gemeente hard om dit zsm geregeld te hebben. Wij hebben genoeg vertrouwen in de portefeuillehouder dat dit in orde gaat komen.

Uiteindelijk een lange, volle avond vol pittige debatten.