16 april 2023

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 6

13 april 2023: "Moreel Beraad"

Als voltallige raad (raadsleden en fractievertegenwoordigers) is er een training Moreel Beraad gevolgd. Een kleine 50 raadsleden en fractievertegenwoordigers hebben hieraan meegedaan. De deelnemers gingen uiteen in 4 groepen. Het gaat over hoe je als raadslid tot een juiste morele
oordeelsvorming komt. Dat is heel belangrijk omdat je beslissingen maakt met gevolgen voor brede doelgroepen in de samenleving. De training werd verzorgd door het bedrijf "Governance & Integriteit".

Vragen die langskwamen waren: Op basis van welke principes kom je tot een oordeel en wat is juist? Een beslissing of handeling is juist als er voldoende rekening wordt gehouden met de rechten belangen en wensen van alle betrokkenen.

De Methode

Er zzijn 7 stappen bij morele oordeelsvorming:

1. Voor welke beslissing sta ik? Wat zijn mijn handelingsopties? Wat is mijn voorlopige oordeel?
  2. Wie zijn de betrokkenen?
  3. Wie beslist?
  4. Welke informatie heb ik nog nodig voor een goede weging?
  5. Argumenten formuleren voor opties A/B. Daarbij zijn er verschillen tussen recht/beginsel argument, belang/gevolg argument, smoesargument en een feitelijk argument
  6. Conclusie trekken en daarbij  ook kijken naar de optie: schade beperken
  7. Hoe voel ik mij bij het besluit

Het werd een stoomcursus om kennis te maken met de 7 stappen van het Morele Beraad. Het leidde tot nieuwe inzichten over ‘recht doen’ ook als er diverse rechten zijn die onderling botsen bij een casus. De werkwijze dwingt ook tot inleving in anderen. Komende week vindt de feitelijke training plaats door de trainers van Governance en Integrity. In het licht van de huidige actuele vraagstukken in Apeldoorn kan dat de raad en de fracties intern helpen om toekomstige debatten voor te bereiden en te voeren.