23 april 2023

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 7

20 april 2023: Politieke Markt

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken. Maar liefst 6 onderwerpen werden besproken op deze PMA. De fractie verdeelde zich over de volgende onderwerpen.

Clariska van Hoek: "Herziene nota dierenwelzijn"

De PMA over dierenwelzijn betrof het reflecteren en het aangeven van welke punten we belangrijk vinden voor de nieuwe nota dierenwelzijn. Het CDA Apeldoorn staat vanuit de waarde rentmeesterschap achter het beschermen en het zorgdragen van dieren.

We willen echter wel eerst een meer diepgaandere evaluatie met begroting zodat we aan kunnen geven welke punten we belangrijk vinden en welke onderwerpen we de meeste aandacht wensen te geven.

We ondersteunen de huidige pilot voor mensen die ziek zijn en opgenomen worden en die niet voor een huisdier kunnen zorgen. Maar moet de gemeente iedereen tegemoet komen die financieel in de problemen raakt? We vinden  dat er duidelijke criteria moeten komen want we kunnen onmogelijk iedereen helpen. We vinden ook dat dierenwinkels, dierenartsen en vrijwilligersorganisaties maar ook kerken mensen kunnen helpen die hulp nodig hebben ook bij de zorg voor een huisdier.

De partijen op de linkerflank wilden deze nota naar voren halen gezien de 'urgentie'. Daar is geen meerderheid voor. Er is ook geen gedeeld beeld van deze urgentie. We zien het belang van goede zorg voor dier en natuur maar wel weloverwogen met duidelijke kaders en een goed financieel beleid wat we verantwoorden kunnen. Van onderop zodat mensen elkaar helpen en de overheid alleen bijspringt in situaties waar het echt niet anders meer kan maar dan wel met heldere kaders.

Martin Fransen: 1: "Vervolg Host City" en 2: "Bestemmingsplan Arnhemseweg tussen 494 en 496"

Donderdagavond heeft de raad stilgestaan bij het initiatief van het college om versneld 500 flexwoningen te realiseren in Beekbergsebroek aan de zuidkant van Apeldoorn nabij het kanaal. Het CDA heeft het college complimenten gegeven voor de voortvarende aanpak; ook het CDA Apeldoorn heeft vaak aangedrongen op het snel bouwen van woningen voor onze bewoners.

CDA Apeldoorn heeft echter wel uitgesproken minder blij te zijn met het proces. De raad hoort kaders te stellen. Dit zijn in dit geval de uitgangspunten voor de ontwikkeling aan de zuidrand waarbij wij ook goed willen luisteren naar onze bewoners. Bovendien kun je het initiatief van de 500 woningen alleen goed beoordelen als je een visie hebt voor het totale gebied waar ongeveer 3000 woningen moeten komen. Uiteindelijk zijn we akkoord gegaan met een haalbaarheidsstudie maar wel vanuit de brede visie en een raad die op hoofdlijnen richting geeft. Dit wordt in de loop van het jaar vervolgd.

Daarnaast heeft de Raad gesproken over een initiatief voor het bouwen van 2 woningen in de kern van Beekbergen langs de Arnhemseweg. Dit plan past prima in zijn omgeving en de initiatiefnemers hebben goed gesproken met omwonenden wat heeft

Alinda Fredriks: 1: "Motie vreemd Jongerenbuzz" en 2: "Kadernota reserves en voorzieningen 2023-2026"

In de PMA lag een initiatief van collega Arjan Steenbeek voor, om te onderzoeken of de jongerenbus weer onderdeel kan uitmaken van het vindplaats gerichte jongerenwerk. Reeds eerder was dit een succes en heeft, helaas, door bezuinigingen het veld moeten ruimen.  In het debat waren vragen over de behoefte, de kosten en duurzaamheid. Later dit jaar vind de evaluatie van het jongerenwerk plaats en in deze evaluatie zal gekeken worden op de jongerenbus weer terug kan komen.

In de Kadernota reserves en voorzieningen komt het College met een voorstel om een aantal criteria aan te passen. De belangrijkste veranderingen zijn het laten wegvallen van de algemene reserve grondexploitatie en het verlagen van de weerstandsratio. Dat gaat over wat je als gemeente financieel kunt opvangen. Namens het CDA Apeldoorn heb ik ervoor gepleit om hier niet voor te kiezen. Apeldoorn heeft ambities en wil bouwen aan de toekomst, het CDA Apeldoorn kan dit steunen, maar laten wij kritisch blijven op de risico’s die dit met zich meebrengt. Laten wij leren van het verleden en er vooral voor zorgen dat wij voor de toekomstige gemeenteraden een financieel gezonde gemeente achterlaten.

Hans van Gerrevink: 1: "MeerjarenPerspectief Grondexploitaties (MPG) 2023"

Het grondbedrijf van de gemeente Apeldoorn kent een rijke historie. Natuurlijk wordt het verleden niet herhaald, maar we blijven als CDA Apeldoorn wel alert op het financieel resultaat van het grondbedrijf. En de risico's die we daarmee lopen. Ik pleitte voor gedegen financieel beleid en risicobeheer. Immers met nieuwe ambities op wonen en ontwikkelen bestaat de kans dat de gemeente grote financiele verplichtingen aan moet gaan. Die moeten dan wel goed worden onderzocht. Ondanks dat de gemeente zelf niet veel gronden in handen heeft zou dat in de toekomst anders kunnen zijn met een situationeel grondbeleid en een actieve verwerving. De begeleidende brief waarin grote stikstof risico's worden verwacht mét consequenties én de uitspraak dat wellicht niet alle ambities kunnen worden behaald is aanleiding om een volgende PMA te agenderen. Wordt dus vervolgd. Het stuk zelf wordt overigens vooralsnog besluitrijp geacht.