12 mei 2023

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 8

11 mei 2023: Politieke Markt én Raadsvergadering

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Martin Fransen: "Aanwijzing perceel gelegen aan Prins Willem-Alexanderlaan 651 op grond van artikel 5 Wet voorkeursrecht gemeenten (Hertzberger Park)"

De aanwijzing van het Hertzberger Park, ofwel de locatie rondom het Centraal Beheer gebouw en het omliggende gebied nabij het station stond op de agenda van de PMA én de Raadsvergadering. Deze locatie is de entree van ons centrum en hoort het visitekaartje te zijn van Apeldoorn bij binnenkomst via de trein of auto. Het gebouw staat al enige tijd leeg en het gebied en het gebouw zelf maken een desolate indruk; er moet wat gebeuren!

CDA Apeldoorn wil dat de gemeente de regie pakt. In beginsel ligt hier een taak voor marktpartijen, maar wanneer dit niet leidt tot daadwerkelijke ontwikkeling kan de gemeentelijke overheid overgaan tot een actieve grondpolitiek hetgeen betekent verwerven van het gebouw en grond en de ontwikkeling zelf oppakken. Centraal tijdens de raad stond de vestiging van een Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg), hetgeen betekent dat als de huidige eigenaar de grond wil verkopen zij dit moeten aanbieden aan de gemeente. Of dit daadwerkelijk leidt tot aankoop is de vraag, maar het opent deze mogelijkheid. In het debat heb ik benadrukt dat dit instrument past en dat we op basis van ons recent vastgesteld beleid een voorstel ontvangen indien tot aankoop zal worden overgegaan.

Het belangrijkste voor het CDA Apeldoorn is dat dit iconische gebouw en het belangrijke gebied tussen ons centrum en het spoor eindelijk worden ontwikkeld. De gemeente pakt hiermee zijn verantwoordelijkheid en geeft een duidelijk signaal af. Dit wordt vervolgd, we houden u op de hoogte.

Alinda Fredriks: 1: "Raadsvergadering"

Deze week stond er een belangrijk punt voor mij op de agenda van de Raadsvergadering. De kadernota reserves en voorzieningen. Deze nota stellen wij 1x in de 4 jaar vast en hiermee leggen we vast langs welk meetlat de gemeentelijke financiën gelegd wordt. De afgelopen jaren hebben wij een strikt financieel beleid gevoerd; het gronddebacle, bezuinigingen en onverwachte kosten zorgden voor een beleid in bijna drie periodes waarin de gemeente spaarzaam acteerde. In de nieuwe nota werd voorgesteld om de parameters iets te verruimen. Er wordt letterlijk gebouwd aan de toekomst van onze gemeente; we zetten in op het bouwen van woningen, vergroenen, energietransitie en bereikbaarheid. Zaken die het CDA Apeldoorn grotendeels van harte kan ondersteunen.

Toch zijn wij ook kritisch. Wij hebben altijd gepleit voor degelijk financieel beleid, daarnaast zien wij op dit moment risico’s waarvan nog lastig te bepalen is wat de impact zou kunnen zijn. Denk hierbij aan problematiek rondom stikstof en hoge rente, maar ook verwachte bezuinigingen vanuit de landelijke overheid. Hierom kwamen wij met een wijzigingsvoorstel. Waar het college gisteravond een voorstel deed van een weerstandsratio van 1.4, stelden wij een ratio van 1.7 voor. Het weerstandsvermogen is een ratio die aangeeft in hoeverre een organisatie eventuele financiële risico’s kan opvangen. Door een hoger ratio aan te houden, houd je een hogere financiële buffer aan waarmee je financiële tegenvallers kunt opvangen.

Ons voorstel is aangenomen.