24 juni 2023

"Zonder energie staat alles stil..."

Dit was de inzet van de presentatie van René Lemein (Liander) in aansluiting op de geschetste dilemma's van CDA 2e kamerlid Henri Bontenbal. Gisteravond vond in het Denksportcentrum aan de Dubbelbeek in Apeldoorn de tweede themabijeenkomst van het CDA Apeldoorn plaats. Leden en niet-leden schoven aan in een gesprek over 'Opwekken & Besparen'. Naast de twee sprekers gaf ook de lokale fractie zicht op het programma dat binnen de gemeente Apeldoorn wordt opgezet.

Onder leiding van voorzitter Gerhard Bos ontstond een boeiende avond. Met een prachtige inleiding met hoopgevende cijfers van Henri Bontenbal. Nederland doet het in de energietransitie op basis van die cijfers goed en is in veel aspecten 'top-of-class'. Maar in een ander perspectief valt er heel wat te verbeteren. Kun je zelf spreken van een crisis, als je de dilemma's bekijkt die ook worden voorgelegd. Halen we het tempo wel  dat nodig is? Is er voldoende ruimte om duurzame energie een plek te geven? Hoe is onze positie ten opzichte van Europa. Belangrijke vraagstukken waar in de tweede kamer aan wordt gewerkt.

Vanuit deze analyse bracht René Lemein de vraagstukken veel dichter naar Apeldoorn. Uitleg over ons stroomnet, de verantwoordelijkheden en mogelijkheden. Maar ook dat het in onze provincie in zowel de levering als (grootschalig) opwekken spannend is. Een dieprode kaart van Gelderland (en Apeldoorn) toont aan dat aansluiten van grote zonne-energie trajecten (op dak of op het land) onmogelijk lijkt tot 2029. Er is dus behoefte aan creatieve oplossingen achter de meter die de balans in het stroomnetwerk behouden zonder grote pieken. Ook het gedrag van inwoners helpt daarbij: niet allemaal tegelijk de wasmachine of droger aan, de auto in de nacht laden en verslimmen van apparatuur. Allerlei innovaties spelen een rol.

Hans van Gerrevink legde een mooie parallel met de lokale vraagstukken die nu actueel zijn in de gemeentepolitiek. Energie is van iedereen en van elke dag. Zo stonden er deze week nog twee stukken op de gemeentelijke agenda over zon-op-dak en een warmtenet.

Na de pauze werd in een panel-discussie, waarbij Rick Bruins van het Apeldoornse Remeha aansloot doorgepraat over prikkelende stellingen, waarbij ook de zaal zich niet onberoerd liet. De avond liep wat uit, maar was voor sommigen nog te kort. Die konden zich gelukkig tijdens de nazit nog melden bij de verschillende deelnemers.

Het CDA Apeldoorn is inmiddels gestart met de voorbereidingen voor de volgende thema-bijeenkomst die in het najaar zal plaatsvinden.