05 november 2018

Algemene beschouwing – 5 november 2018

Kruip in de huid van de inwoner!

Jaren geleden kreeg ik het boekje van Phil Bosman: ‘Alleen de optimisten zullen overleven.’ Treffend en een goede basis voor de toekomst.
Maar bij optimisme hoort ook realisme en daar moest ik bij deze begroting aan denken. We zien veel ambities in de begroting. Sommigen kosten geld, anderen vragen een andere benadering door de gemeente of verbonden partijen.

Wat ons betreft mag de ambitie voor dienstverlening aan inwoners wel wat hoger. Onder burgerzaken zien we allemaal zessen. ’t Is voldoende, maar houdt niet over.

De gemeente is er voor de inwoner, dus verplaats je in de inwoner.

We weten sinds de septembercirculaire dat niet alles uit de begroting van 2019 uitgevoerd kan worden vanwege minder inkomsten voor de gemeente. Het college zet zonder die extra tekorten in 2019 al een deel van de algemene reserves in om het tekort in de begroting te dekken. Naar de buitenwacht mooi weer spelen, maar het voelt als potverteren. We dienen hierover straks een motie in.

Ondertussen worden tijdens de collegetour inwoners opgeroepen met nieuwe initiatieven en ideeën te komen. Maar de ambitie om een voldoende te halen voor gemeentelijke ondersteuning bij burgerinitiatieven, daalt in 2020 met 11 %!
Voor inwoners is niks zo frustrerend als er niets met hun plannen wordt gedaan. Dat komt de geloofwaardigheid van de gemeente en betrokkenheid van inwoners niet ten goede.

Het college stelt voor de ambtelijke inzet voor komend jaar uit te breiden.

Wat voorheen onbespreekbaar bleek, is met andere partijen opeens wel mogelijk. We verwachten wel dat deze uitbreiding leidt tot uitvoering van meer plannen en tot minder inhuur van externen; En dat we bij de jaarrekening en bestuursrapportage niet langer allerlei plannen zien die niet uitgevoerd zijn en doorgeschoven worden naar het volgende jaar. Dit lijkt een financieel voordeel, maar is het natuurlijk niet. Dan liever minder plannen, maar meer resultaat. Maak een reële begroting waarin staat wat je in een jaar kunt uitvoeren, waarmee je binnen het beschikbare budget blijft en risico’s en onverwachte tegenvallers kunt opvangen. Dat verwachten we van een bedrijf, een vereniging, dus zeker ook van de gemeente.

Lochem is een aantrekkelijk gemeente.

Veel inwoners zetten zich in als vrijwilliger. Zonder de vrijwilligers zou onze gemeente en de begroting er heel anders uitzien. Vrijwilligers jullie zijn onbetaalbaar, maar goud waard.

Tegelijkertijd zien we jongeren vertrekken. Ze verdienen teveel voor de sociale woningbouw, maar te weinig voor een betaalbare koopwoning. We doen daarom een oproep aan het college: houd de jongeren binnen boord en werk aan krachtige kernen.

Geef jongerenwerkers zelf het vertrouwen dat ze gaan ontdekken op welke wijze ze kunnen inspelen op de behoefte van jongeren. We komen daarover met een motie.

Wij willen de wereld mooier doorgeven aan onze kinderen.

De energietransitie is voor iedereen een uitdaging. We zijn benieuwd naar de plannen van het college. In Den Haag is onlangs de motie ‘Nationaal afwegingskader en zonneladder bij zonneparken’ aangenomen. De insteek is dat eerst onbenutte daken en terreinen worden benut, en landbouw en natuur zo veel mogelijk worden ontzien. Dat is ook het CDA-standpunt en betekent voor Lochem een aanpassing in de beleidskader zonne-energie.

Op 1 januari start ’t Baken. Een goed voorbereid traject. Waar het CDA op gaat letten is of er vanuit de inwoner wordt gedacht en niet voorop staat wat de gemeente passende ondersteuning vindt.

In Almen zien we dat de zorgcoördinator een belangrijke spil is tussen inwoner en zorg. We zijn blij dat we onze motie om ook in andere kernen te onderzoeken of daar een behoefte aan een zorgcoördinator is, terugzien in de begroting. Wel missen we een bedrag voor continuering van dit succesvolle project in Almen en komen daarom met een motie.

Een jaar geleden lanceerde de toenmalige wethouder van Participatie het plan om 60 mensen uit de bijstand binnen een jaar aan een baan te helpen. Onlangs lazen we dat dit aantal aan het einde van dit jaar gehaald gaat worden. Complimenten voor iedereen die dit mogelijk maakt en goed nieuws voor deze inwoners. Maar waarom zien we dit effect en een dergelijke ambitie niet terug in de begroting? Ook hierover een motie.

En daar willen we het bij laten.

Tot slot: College en ambtenaren, bedankt voor jullie inzet tot nu toe en veel wijsheid toegewenst voor de komende periode en onthoud deze zin: Kruip in de huid van de inwoner!

Fractie CDA Lochem