29 juni 2021

Algemene beschouwingen Kadernota 2022

Achter de voordeur

We hebben een raar jaar achter de rug. Een deel van de maatschappij lag stil en een ander deel draaide als nooit te voren. Veel werk is blijven liggen en contacten met de medemens werden tot een minimum beperkt.

Dat we als raad toch hebben kunnen vergaderen hebben we vooral te danken aan het adequate handelen van de griffie. Zij hebben ons als raad snel bij de les gekregen en zo konden we door. Dit is een mooi moment om de griffie hiervoor een compliment te geven. Maar ook aan de ambtenaren die opeens thuis een werkplek moesten inrichten tussen de dagelijkse huiselijke beslommeringen.

Het afgelopen jaar heeft ons laten zien hoe belangrijk het is dat mensen een netwerk hebben, dat er iemand is die belangstelling toont. Zeker als alle activiteiten buiten de deur wegvallen moet je willen weten wat er achter de voordeur gebeurt. Hoe gaat het met u? Kunt u het redden? Heeft u al iemand gesproken vandaag? Hoe gaat met u als mantelzorger?

Gelukkig pakten Stichting Welzijn Lochem en organisaties met vrijwilligers uit de kernen zoals de kerken, verenigingen en zorgcoördinator de telefoon of computer en bleven zo in contact met de inwoners.

De MKB-er van de gemeente zocht contact met de bedrijven. Als tip geven we u mee om de vrijwilligersorganisatie Zorg om Boer en Tuinder een plek op de site van de gemeente of ’t Baken te geven, want ook binnen de agrarische sector speelt zich veel af achter de voordeur.

Belangstelling tonen en op tijd iets kunnen betekenen of regelen voordat een vraag een probleem wordt en het probleem leidt tot een zorgvraag of financiële zorgen.

Het CDA keek uit naar de Kadernota. Na de toelichting op de plannen door de portefeuillehouders vroegen we ons als eerste af: Waar is de wethouder van het Sociaal Domein? Geen enkele aandacht voor wat achter de voordeur plaatsvindt. Vooral meer laanbomen, extra aandacht voor de verzorging van nieuwe aanplant, want dat is goed voor de natuur en de toerist. Dat is ook zo, maar waarom niet diezelfde aandacht voor onze inwoners?

We hebben als raad een preventieplan vastgesteld, met veel ambitie. Een uitgelezen kans om daar op in te zetten. Maar onder het kopje ‘nieuw beleid’ zien we er niets van terug.

Wel extra geld voor energiecoaches. Deze coach zal inwoners erop wijzen dat je eerst moet investeren door te isoleren of door zonnepanelen aan te schaffen, voor je een daling van de energiekosten krijgt. Dat is voor de zorg niet anders. Eerst investeren, voordat je resultaat ziet.  Daarom komt het CDA met enkele moties die vragen ook in te zetten op preventie. Professionals die samen met vrijwilligers dichtbij de inwoners staan en samenwerken om opvolgende problemen te voorkomen of nog beter die voorkomen dat een vraag een zorgvraag wordt.

Er zijn al veel plannen, opgesteld door professionals en enthousiaste inwoners. Maar dan? Zet je het net als het zoveelste kookboek op de plank? Je kunt iedereen oproepen om recepten op te sturen, maar met een mooi kookboek alleen heb je nog geen eten op tafel.

Een aandachtspunt wat we het college willen meegeven is de telefonische bereikbaarheid. Het kan aan alles rond corona liggen, maar meerdere inwoners vroegen ons hoeveel kastjes en muren het gemeentehuis heeft. Het lukte hen niet om de juiste mensen te spreken.

Voorzitter, het aantal woningen met een eigen voordeur zal de komende jaren groeien. Probeer als gemeente tijdig te reageren wanneer er zich achter de voordeur een probleem voordoet. Richt niet alle aandacht op buiten.

De fractie van het CDA hoopt dat we daar in de begroting 2022 iets van terug zien en we wensen het college en de ambtelijke organisatie succes met het opstellen hiervan.

Dank u wel.

Fractie CDA