05 februari 2023

Kennismaking met  AZC ZUTPHEN

Op 02-02-2023 heb ik, namens CDA Lochem, een bezoek gebracht aan het asielzoekerscentrum (AZC) aan de Voorsterallee in Zutphen.

‘Vluchtelingen' is een belangrijk thema in de Nederlandse samenleving en in de landelijke en lokale politiek. Ook in Lochem speelt dit onderwerp een grote rol, mede door de komst van vluchtelingen uit Oekraïne én door de integratie van vluchtelingen met een verblijfsstatus.

Samen met collega raadslid Calle Janssen (LochemGroen)  werd ik verwelkomd door Jeroen Peeters, locatiemanager COA. Hij vertelde over het AZC en de ontwikkelingen rond het AZC. De toon van het verhaal is positief: zowel binnen het AZC als binnen de wijk  en met de gemeente Zutphen verloopt alles goed op dit moment. Er heerst vertrouwen en er is goede samenwerking.

ALGEMENE INFORMATIE

Op de locatie aan de Voorsterallee in Zutphen is ruimte voor maximaal 759 bewoners. De bewoners die op het AZC verblijven kunnen worden opgedeeld in drie groepen: mensen die mogen blijven (statushouders), mensen die nog wachten op een beschikking en mensen die terug moeten naar het land van herkomst. Voor iedere groep geldt een eigen programma en zijn trainingen op maat opgesteld.

Kinderen in de basisschoolleeftijd (4 - 12 jaar) gaan naar een dependance van de Waaier, dat valt onder het bestuur van de Archipel en is gevestigd op het terrein van het AZC. Op deze school is ruimte voor maximaal 120 leerlingen. Oudere kinderen (12 - 18 jaar) gaan naar een ISK (internationale schakelklas).

Dagelijks zijn van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat medewerkers aanwezig voor goede opvang en begeleiding van vluchtelingen: minimaal 3 en soms wel 15. ’s Nachts zijn er beveiligingsmedewerkers aanwezig. Ook is er een groot gezondheidscentrum op het AZC: van huisarts, tot ggz en van verpleegkundige tot jeugdarts: alles is aanwezig.

Er wordt ontzettend veel georganiseerd op het gebied van dagbesteding: veel sport en ook werk. Sommige bewoners hebben een baan of vrijwilligerswerk.  Wanneer er op de Waaier een muur geschilderd moet worden of als de tuin op orde moet worden gebracht, wordt dit door bewoners van het AZC gedaan. Er is een prikploeg dat ervoor zorgt dat de wijk netjes gehouden wordt. Dit is dagbesteding voor de vluchtelingen, maar ook prettig voor de buurt. Verder wordt er uiteraard les gegeven in de Nederlandse taal (NT2).

Rondleiding

We kregen een rondleiding door het pand en over het terrein. Binnen zien we naast de kantoorruimte en het gezondheidscentrum ook tweepersoonskamers en woonunits voor gezinnen, maar deze zijn nu bewoond en hebben we om privacyredenen niet gezien.

Gesprek

In het gesprek sprak de locatiemanager ook zijn zorgen uit over de opvang van asielzoekers, het gebrek aan locaties ( opvang 100 tot 150 vluchtelingen, kleinschalige opvang 20 minderjarige vluchtelingen) en het vinden van vrijwilligerswerkplekken en betaalde werkplekken.

Het gaf mij in ieder geval stof tot nadenken en dwingt me hier met een blik vanuit onze mooie gemeente Lochem naar te kijken. In ieder geval met de vraag aan ons allen om (mee) te kijken naar het vinden van plekken voor vrijwilligerswerk en/of betaald werk op fietsafstand van het AZC Warnsveld (Zutphen). Op dit moment wordt er bijvoorbeeld gewerkt als vrijwilliger bij voetbalclub Go Ahead Eagles in Deventer, het Gelre Ziekenhuis en buitenwerkzaamheden voor de gemeente Zutphen. Door middel van vrijwilligerswerk en/of betaald werk kan een integratie ook in onze gemeente vlotter verlopen en wordt het een win-win situatie voor iedereen.

Het was een waardevolle en leerzame middag.

Willem Achtereekte

raadslid CDA Lochem