19 december 2021

CDA Lochem kiest Henk Datema als lijsttrekker

Afgelopen AVL was een mooie avond voor CDA Lochem. Een bijeenkomst waarin we goed en intensief met elkaar gesproken hebben, waar we goede beslissingen namen en vooral een vergadering die ons op het spoor zet naar de toekomst.

We hebben onze kandidatenlijst vastgesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022. Veel leden hebben een pleidooi gehouden voor de verschillende mensen die het bestuur op de advieslijst had gezet. Uiteindelijk leidde dat tot een stemming die als uitkomst had dat de advieslijst van het bestuur in zijn geheel door de vergadering werd bekrachtigd; een prachtig resultaat en tot ieders tevredenheid.

Twee personen zijn van plaats gewisseld. Op initiatief van Eelke Meijer kon Pieter Bas ter Maat naar plaats 3 en koos zijzelf voor de 4de plaats. De lijst voor de verkiezingen is geworden:

Henk Datema Epse
Willlem Achtereekte Eefde
Pieter Bas ter Maat Lochem
Eelke Meijer Eefde
Jaap Jonk Laren
Peter Lukassen Laren
Jo Teenstra Laren
Chris Spekschoor Lochem
Jan Haijtink Gorssel
Joke Lubberding Eefde
Wim Scholthof Kring van Dorth
Wim Hakkert Laren
Henk Beltman Lochem
Gerrit Kaemingk Lochem
Janna Nijenhuis Laren

Henk Datema hield als lijsttrekker een gloedvol betoog waarin hij zichzelf presenteerde; iemand met veel ervaring in de bankwereld, met name in relatie tot de boeren. Daarna zelfstandig ondernemer, nu met pensioen. Betrokken bij de samenleving o.a. als voorzitter van de kerkrentmeesters in Gorssel. In zijn speech benadrukte hij de aandacht van het CDA voor de agrarische wereld. Het CDA is een partij voor de mensen die niet het extreme kiezen maar het verstandige beleid zowel wat betreft duurzaamheid als economie. Omdat Henk al een tijdje meedraait in de fractie kon hij zijn volle vertrouwen uitspreken in het team dat er nu ‘staat’!

Na Henk Datema volgen Willem Achtereekte, Pieter Bas ter Maat en Eelke Meijer. Willem als een sociaal bewogen mens. Werkend in de begeleiding van mensen naar betaald werk en lekenvoorganger in de Rooms Katholieke kerk. Pieter Bas als zeer ervaren raadslid, dagelijks aan het werk in de agrarische wereld als ICT manager bij een diervoederproducent en daarnaast vrijwilliger bij de protestantse gemeente in Lochem. Eelke Meijer is de vierde raadskandidaat voor het CDA. Ze is een groot contactpunt voor het CDA. Ze heeft veel contacten met inwoners en actiegroepen en maakt ook makkelijk contact bij nieuwe nieuwe dossiers. Eelke is een voorbeeld van het CDA dat midden in de samenleving staat.

Na de lijst werd het verkiezingsprogramma vastgesteld met de titel ‘Iedereen telt’. Een aantal leden had zorgvuldig meegedacht en meegeschreven. Dat leidde uiteindelijk tot behoorlijk wat amendementen. Het bestuur besloot een aantal over te nemen. Van de amendementen waarover gestemd moest worden haalde één het verkiezingsprogramma. Het programma zal binnenkort bekendgemaakt worden.