15 februari 2023

CDA blijft aandacht vragen voor behoud van zorg op locatie Zutphen

Er zijn in Zutphen opnieuw grote onzekerheden ontstaan over de toekomst van het ziekenhuis. Twee jaar terug dreigden in Zutphen de spoedeisende hulp en de afdeling
Verloskunde te verdwijnen. Daar is toen na protest vanaf gezien. Voor veel inwoners van de gemeente Lochem is Zutphen het dichtstbijzijnde ziekenhuis.
Op 04-02-2023 berichtte de Stentor opnieuw over het mogelijk verdwijnen van de spoedpost en verloskunde in Zutphen. Het afschalen van de zorg, zoals het sluiten van spoedeisende hulpposten (SEH) leidt volgens experts tot achteruitgang van de kwaliteit van de acute zorg. Ook de toegankelijkheid staat onder druk.

Op 12-04-2021 werd er een motie aangenomen met het verzoek aan het college:
1. Zich maximaal in te zetten voor het behoud van een volwaardig ziekenhuis in Zutphen;
2. Hierbij nadrukkelijk de samenwerking te zoeken met de Colleges van B&W van de omliggende gemeenten.

Op 27-05-2021 gaf het college in een memo aan dat de nabijheid van een ziekenhuis in Zutphen, of een buitenpoli, van groot belang is voor de Lochemse inwoners. Indien onderdelen zouden verdwijnen, dan heeft dat consequenties voor onze inwoners. Zeker als de spoedeisende hulp zou verdwijnen, dan kunnen de gevolgen groot zijn. De aanrijdtijden voor spoedeisende zorg komen dan onder druk te staan. Ook het verdwijnen van verloskundige zorg in Zutphen heeft nadelige gevolgen voor het welzijn van onze inwoners.

De burgemeesters van Lochem, Zutphen, Brummen en Bronkhorst hebben in mei 2021 een, door 15.000 verontruste inwoners ondertekende, petitie aangeboden aan de raad van bestuur van het Gelre ziekenhuis. Ook hebben de betrokken wethouders een gesprek gehad over de vraag hoe samen op te trekken richting ziekenhuis. Zicht te krijgen op de motieven en afwegingen van het ziekenhuis en daar (tijdig) bij betrokken te worden. Eveneens daarover het gesprek aangaan met het ziekenhuis.

CDA Lochem vindt dat de gemeente moeten blijven strijden voor behoud van de eerste hulp (SEH) in Zutphen! CDA blijft aandacht vragen, o.a. met deze vragen.

Het college wordt verzocht de volgende vragen te beantwoorden:
1. Hoe zijn de gesprekken tussen de wethouders en het ziekenhuis vanaf juni 2021 verlopen?
2. Met welk resultaat?
3. Welke acties gaat het college ondernemen om te voorkomen dat het Gelre ziekenhuis in Zutphen de zorg gaat afschalen en mogelijk de spoedeisende hulp
(SEH) en de afdeling Verloskunde in Zutphen gaat verdwijnen?
4. Zijn de risico’s en gevolgen van het opheffen van de SEH en de afdeling Verloskunde voldoende inzichtelijk gemaakt?
5. Zo ja, dan graag informatie en zo nee, wat gaat het college hieraan doen? (risico’s reisafstand, capaciteit Deventer e.a. ziekenhuizen)
6. Aan welke oplossingen denkt men eventueel nog meer als bepaalde afdelingen gesloten worden, behalve eventuele buitenlocaties?
7. En hoe zeker is het dat de buitenlocaties blijven?

De CDA fractie wacht de antwoorden van het college af en bij het ontvangen daarvan worden de vervolgstappen bepaald. Een sluiting of afslanking mag niet zomaar doorgang vinden. Behoud van zorg is het uitgangspunt voor het CDA.