04 juli 2023

Het Hart van Eefde

Het CDA Lochem is onaangenaam verrast door het bericht dat Dorpshuis Het Hart Eefde B.V. en de overkoepelende Stichting Accommodaties Eefde failliet zijn verklaard. Het Hart is dé sociale plek voor Eefde en functioneert als dorpshuis met tal van activiteiten en biedt onderdak aan 2 huisartsenpraktijken, een apotheek, een pedicurepraktijk, een fysiotherapiepraktijk, Buurtzorg Eefde/Almen/Harfsen en Partou (kinderdagverblijf).

Dat geeft natuurlijk zorgen! Daarom heeft het CDA Lochem bij monde van Willem Achtereekte  mondelinge vragen gesteld aan het college.

In mei 2022 werd door het bestuur en beheerder aangegeven dat er financiële problemen waren waarvoor hulp bij de gemeente werd gevraagd onder andere via subsidieaanvragen. Heeft de gemeente vanaf mei 2022 gereageerd en subsidies verleend?

Reactie wethouder de Goede: “Vorig jaar al trok de exploitant van het dorpshuis bij de gemeente aan de bel vanwege explosief gestegen energiekosten. Daarop heeft de gemeente €15.000,- kunnen regelen, vanuit het ‘Winterfonds’ van de provincie Gelderland. En dit jaar heeft het dorpshuis uit datzelfde fonds nog eens een donatie gehad. Maar het heeft dus niet mogen baten’’.

Wat gaat de gemeente doen?

Wethouder De Goede antwoordt dat de gemeente alleen faciliterend is. De gesprekken worden gevoerd tussen de eigenaar van het gebouw en de huidige exploitant. Daarnaast is er een lokale initiatiefgroep actief die kijkt naar een nieuwe invulling voor Het Hart. De wethouder gaf aan er een goed gevoel over te hebben maar het CDA houdt de vinger aan de pols!

Willem Achtereekte