29 januari 2019

Ik geef het stokje door aan… Klaas van Heusden

Ik geef het stokje door aan…

De eerste tocht door de gemeente Lochem eindigt in Almen. Na Lochem, Barchem, Laren, Exel, Harfsen, Epse, Gorssel, Eefde komen we in Almen. Zo hebben we iedere keer een inwoner uit een andere kern gesproken. We doen dit om te horen wat er leeft en speelt in de gemeente Lochem en vooral ook wat hen bezighoudt. Jan Nieuwburg uit Eefde gaf het stokje door aan Klaas van Heusden uit Almen.

Klaas nodigt mij uit bij hem thuis aan de keukentafel. Daar vertelt hij met passie over de mitsen en maren om tot een overkoepelend orgaan voor voorzieningen te komen.

Wie is Klaas van Heusden?
Klaas is in Terwolde geboren. Met zijn vrouw Stien en hun twee kinderen heeft hij in Eefde en Warnsveld gewoond. Sinds 1999 wonen ze in Almen. Hun kinderen waren toen al het huis uit. Wat doe je in het dagelijks leven? Klaas heeft altijd in de techniek gewerkt. Hij reisde daarvoor de hele wereld over. Zijn grootste project was het opzetten van een tonerfabriek in Frankrijk. Hier waren miljoenen mee gemoeid. Intussen geniet hij van zijn pensioen. Klaas is penningmeester bij Vereniging Vrienden van de 3e Berkelcompagnie. Deze vereniging promoot de Berkel in al haar facetten op het gebied van toerisme en recreatie. Daarnaast is Klaas voorzitter van de SAA, Stichting Accommodaties Almen. Ook is hij Berkelschipper in Almen en verzorgt mede het technisch onderhoud van Berkelzomp “de Fute”.

Wat valt op?
De rust en saamhorigheid in Almen zijn de reden waarom Klaas en Stien 20 jaar geleden besloten om naar Almen te gaan verhuizen. In 2011 wordt Klaas gevraagd om voorzitter te worden van een nieuw op te richten stichting die tot doel heeft een overkoepeling te zijn voor bestaande accommodaties in Almen. Of zoals bij oprichting wordt beschreven: SAA heeft tot doelstelling bij te dragen aan de leefbaarheid en toekomst van Almen door het beheer en de exploitatie van accommodaties op het gebied van sport en het sociale, culturele en maatschappelijk leven te Almen.

Dat vergt nogal wat van een bestuur. Klaas: “Je hebt te maken met verschillende besturen, die allemaal opkomen voor de belangen van hun club of accommodaties. Samenwerken is niet het grootste probleem, maar het beheer uit handen geven stuit vaak op emoties. Moet je de opbrengst van de kantine afstaan aan de Stichting of blijft dat bij de eigen vereniging of wie betaalt het onderhoud aan een gebouw? Dat moet je vooraf goed duidelijk hebben.”

De sportclustering op de locatie van SV-Almen is niet gelukt. Verder dan fase 1 in 2012 is het nog niet gekomen. Tot nu toe zijn alleen SV-Almen en OVÉRA ondergebracht bij SAA. De tennisvereniging haakte op het laatste moment af. Maar Almen is niet voor één gat te vangen. Met de vaststelling van het accommodatiebeleid in de gemeente Lochem zag Stichting “Ons Huis” een grote uitdaging om met een investering en een eenmalige subsidie van de gemeente en Provincie voortaan zonder subsidie van de gemeente Lochem de exploitatie van het dorpshuis rond te kunnen krijgen. Door de sportzaal (OVERA) te verbinden aan het dorpshuis, energiemaatregelen te treffen en een vaste huurder naar de vernieuwde accommodatie te halen is dit plan onlangs afgerond. Zo in één zin lijkt het eenvoudig, maar om iedereen zover te krijgen, heeft heel wat tijd en overleg gekost. Dan is het heel belangrijk dat er één iemand is, die het overzicht houdt en als coördinator optreedt. “De kosten van dit project liggen rond de € 375.000. Door mijn werk in het verleden ben ik gewend met grote bedragen te werken, aan een projectmatige werkwijze en het dragen van verantwoordelijkheid. Dat maakt het voor mij makkelijker. Maar dit zijn wel serieuze bedragen voor besturen die louter uit vrijwilligers bestaan.”, aldus Klaas.

Of SAA de komende jaren nog groeit of nog bestaansrecht heeft, moet de toekomst uitwijzen. Door de invoering van het Sportbesluit per 2019 is het de vraag of de verenigingen nog wel voordeel hebben om in één stichting ondergebracht zijn.

Wat kan er beter?
Klaas vindt dat de bereikbaarheid van Circulus Berkel beter kan. “Het is prima dat inwoners zelf defecten aan lantaarnpalen of straatmeubilair doorgeven, maar dan moet je wel bereikbaar zijn. De toezegging dat je teruggebeld wordt niet altijd nagekomen en een terugkoppeling blijft achterwege. Dus daar kan nog wel wat aan gedaan worden.”

Aan wie draag je het stokje over?
We zijn de hele gemeente door geweest. Op mijn verzoek gaat Klaas op zoek naar een jongere aan wie hij het stokje doorgeeft. We zijn namelijk benieuwd waarom jongeren of jonge gezinnen ervoor kiezen om in de gemeente Lochem te wonen. Wat valt hen op of wat zijn aandachtspunten volgens hen. Klaas stelt voor om het stokje door te geven aan Sander Diepeveen uit Laren.

Binnenkort ga ik met Sander in gesprek. Tot slot Klaas is een rustige bestuurder die goed aanvoelt hoe je met verschillende besturen en karakters om moet gaan. In een klein dorp kom je elkaar al gauw ergens tegen en dat is geen probleem als alles goed gaat. Maar dat vraagt ook lef om je in te spannen voor projecten die best wel met emoties beladen zijn. Dank je wel Klaas.

Fractie CDA Lochem