08 september 2019

Ik geef het stokje door aan... Maaike Jimmink

Ik geef het stokje door aan… Tijdens de eerste ronde door de gemeente hebben we vooral actieve 50 plussers gesproken. Allemaal mensen die zich inzetten als vrijwilliger in hun kern of in de gemeente Lochem.

In ieder verhaal zat wel een onderwerp waar we als politiek iets mee kunnen. Omdat het een prettige manier is om zo met inwoners in contact te komen, gaan we hiermee door.

Deze ronde zijn de jongeren aan de beurt. Wat spreekt hen aan of wat valt op? We zijn benieuwd wat zij te vertellen hebben.

De laatste keer was ik bij Wessel Ruiterkamp in Harfsen. Het is gelukt om het stokje door te geven aan Maaike Jimmink uit Eefde. Het duurde even tot er een moment was dat we beide konden en zo sprak ik haar onlangs in de theetuin bij de “Hoofdige Boer” in Almen.

Wie is Maaike Jimmink?
Maaike Jimmink is 36 jaar. Haar ouderlijk huis hoorde vroeger bij Almen, maar sinds de invoering van de postcode is het postadres Eefde. Maaike woont met haar vriend Sjors en hun 2 dochters Josje (bijna 3) en Dani (bijna 1) op het erf van het ouderlijk huis van Maaike.

Wat doe je in het dagelijks leven?
Maaike is pedagogisch jeugdhulpverlener in Almelo. Ze begeleidt jongeren die om verschillende redenen niet thuis kunnen wonen. Daarnaast is ze in Eefde actief bij de Oranjeverenging en natuurlijk moeder.

Wat valt op?
Maaike is een aanpakker, organisator en een warme persoonlijkheid. Ik kan me voorstellen dat de jongeren die ze begeleidt blij zijn als Maaike op de groep is.

Omdat ze eigenlijk tijd te kort komt om alles te doen wat ze leuk vindt, heeft Maaike keuzes moeten maken. Dat betekent niet langer actief zijn bij de toneelvereniging, hoe leuk toneelspelen ook is. En kiezen tussen de carnavalsvereniging in Gorssel of de Oranjevereniging in Eefde. “Ik vind de Oranjevereniging met al haar festiviteiten dan net iets leuker om me voor in te zetten en bovendien is het in mijn eigen dorp”, aldus Maaike. “Maar ik doe nog wel ieder jaar met een act mee aan het vrijdagavondprogramma tijdens het carnaval in Gorssel.”

Wat maakt Eefde bijzonder?
Eefde is een gemêleerd dorp, maar er gebeurt van alles. Vooral de Oranjevereniging organiseert een aantal grote activiteiten die qua voorbereiding veel tijd vergen. Als bestuurslid heeft Maaike de jeugd onder haar hoede. Ze probeert hen te betrekken en enthousiast te maken om mee te doen aan de diverse onderdelen. Dat is best een uitdaging. “Wat vindt een jongere nu nog leuk om te doen? Ze krijgen zoveel prikkels van buitenaf. Het is best moeilijk om voor die groep iets te verzinnen”, vindt Maaike.

Koningsdag, Oranjefeesten of de lichtjesoptocht met het Najaarsfeest zijn de jaarlijks terugkerende evenementen. “Het bestuur van de Oranjevereniging is in korte tijd vernieuwd en de gemiddelde leeftijd van de bestuursleden is behoorlijk gedaald. Wij geven een andere invulling aan het programma zoals Eefde dat jaren gewend was. Nieuwe mensen, met nieuwe ideeën. Je moet ook durven veranderen. De opvatting “We hebben het toch altijd zo gedaan?” is een valkuil. Als je merkt dat de groep die het aanspreekt kleiner wordt, zul je wat nieuws moeten proberen om het voor zoveel mogelijk mensen leuk te houden”, aldus Maaike. “Dat lukt niet altijd en dan probeer je weer wat anders. Zo was dit jaar de dorpsquiz een nieuw onderdeel op het programma tijdens het Eefdese Feest. Een groot succes. Ik kan er zo van genieten als ik zie dat de mensen plezier hebben van hetgeen we hebben georganiseerd. Daar kan ik gewoon blij van worden.”

Wat ze vooral fijn vindt aan Eefde is het dorpse. Dat de mensen in de winkel belangstelling tonen voor elkaar. Maaike: “Dat is zo waardevol, even vragen hoe het met jou of met de kinderen gaat. Dat is niet beklemmend, maar dat voelt gewoon goed”.

Wat kan er beter?
Het nieuwe plein bij ’t Hart zou best wat meer uitnodigend mogen worden. Een plek waar je elkaar ontmoet. “Zoiets als de waterwerken bij de IJssel in Zutphen of een gezellige picknickbank. Voor de kermis en de presentaties van de deelnemers aan de lichtjesoptocht is het een geschikte plek, maar ik zie daar best meer mogelijkheden”, aldus Maaike. Wat ze jammer vindt is dat de gemeente de subsidies voor verenigingen steeds verder terugdraait. “Ik snap wel dat de gemeente niet alles in stand kan houden, maar als je levendige kernen wil, mag daar best wat tegenover staan. Je kunt niet alles bij de inwoners neerleggen.”

En verder?
Maaike kan intens genieten wanneer ze met haar kinderen over de dijk langs het Twentekanaal loopt. “Dat we hier mogen wonen, zo mooi. De rust… Dat zie ik als een groot voorrecht.”

Tot slot
Wat was het fijn om weer een inwoner te ontmoeten die zich zo inzet voor haar omgeving. Zoveel enthousiasme en betrokkenheid. Denken in mogelijkheden. Dat typeert Maaike. In iedere kern heb je drijvende krachten nodig, want niks gaat vanzelf. Maaike is er in Eefde eentje van.

Maaike, dank je wel!

Fractie CDA Lochem