03 april 2019

Ik geef het stokje door aan... Mark Berenpas

Tijdens de eerste ronde door de gemeente hebben we vooral actieve 50 plussers gesproken. Allemaal mensen die zich inzetten als vrijwilliger in hun kern of in de gemeente Lochem. In ieder verhaal zat wel een onderwerp waar we als politiek iets mee kunnen.

Omdat het een prettige manier is om zo met inwoners in contact te komen, gaan we hiermee door. Deze ronde zijn de jongeren aan de beurt. Wat spreekt hen aan of wat valt op? We zijn benieuwd wat zij te vertellen hebben. Floris Makkink gaf het stokje door aan Mark Berenpas uit Lochem. We spreken elkaar bij Mark thuis.

Wie is Mark Berenpas?
Mark Berenpas is 33 jaar en geboren op een boerderij in het buitengebied van Harfsen. Hij woont intussen ruim 8 jaar in Lochem. Mark is getrouwd en vader van 2 jonge kinderen.

Wat doe je in het dagelijks leven?
Mark werkt als Supplier Engineer bij Bronkhorst High-Tech BV in Ruurlo. Het bedrijf ontwikkelt en fabriceert meet en regel instrumenten die nauwkeurige gas en vloeistofstromen kunnen meten. Naast het hoofdkantoor in Ruurlo waar circa 450 man werk heeft het bedrijf meerdere vestigingen verspreid over de hele wereld. Mark is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de toegeleverde onderdelen.

Wat valt op?
Het valt Mark op dat er veel georganiseerd wordt in Lochem, zoals ‘Blues rond de kerk’ of de Sinterklaasintocht. Maar ook op een zomerse namiddag “Gewoon even een terrasje pakken op vrijdagmiddag. Daar kan ik echt van genieten.” Waar Mark helemaal enthousiast over is, is het project ‘Boekjes en Koekjes’. Elke week kunnen ouders met jonge kinderen elkaar ontmoeten in de Bibliotheek Lochem. Er is koffie, een voorleeshalfuurtje met en voor de kinderen, tijd om een boekje uit te zoeken en met elkaar te spreken over opvoeding. “Dat is toch hartstikke leuk?”, aldus Mark. Of het ‘ouder en kind zwemmen’ in De Beemd. “Ik neem af en toe vrij op vrijdagmorgen en dan gaan we met het hele gezin lekker zwemmen. Het is toch mooi dat dit zo dichtbij kan?” Andere pluspunten van Lochem is het ruime aanbod van supermarkten, de schouwburg, het openluchttheater en de vele scholen. “Vroeger moesten we 3 kilometer fietsen voordat we in Harfsen waren.” Dan is het wonen in een stad toch wel handiger met alles dichtbij. In de omgeving waar Mark woont is het hertenkamp, een speeltuintje en de Berkel. Het enige wat even wennen was aan het wonen in een woonwijk is dat de buren een stuk dichterbij wonen dan buitenaf. Mark: “Toen we hier kwamen wonen hebben we een housewarming gegeven. Dat werd heel erg gewaardeerd door de buurt. Je hoeft niet de deur plat te lopen bij elkaar, maar weten wie er in jouw buurt woont is toch goed? Een beetje omkijken naar elkaar, dat vind ik belangrijk.“

Wat kan er beter?
Mark kan eigenlijk niks verzinnen wat er beter kan in Lochem. Na enig nadenken dan misschien de openstelling van het recycleplein op Aalsvoort. “Dit is op zaterdag tot één uur geopend en als je op zaterdag in de tuin aan het werk gaat kun je het groenafval ’s middags niet meer wegbrengen. ’t Is maar een kleinigheid”, aldus Mark. Op dit moment loopt er een pilot voor het apart inzamelen van luiers, een erg goed initiatief vindt Mark. “Ik hoop dat dit verder uitgerold wordt en dat er meer inzamelingsplekken komen in Lochem.”

En verder?
Mark zit sinds kort in de commissie voor het onderhoud van de speeltuin. “Ik vind het vanzelfsprekend dat je ook een steentje bijdraagt aan de samenleving. Heel veel tijd heb ik hier niet voor, maar dit kan wel. We maken ook gebruik van de speelplek, dan moet je er ook wat voor doen.” En als het mooie weer eraan komt, gaat Mark graag op pad voor een ritje met zijn Zundapp. Toen hij nog op de boerderij woonde is deze hobby begonnen. “’s Avonds na het eten met mijn schoonvader een tochtje maken. Even naar Markelo of de andere kant op. ‘t Ís hier overal mooi, waar je ook naartoe gaat!”

Aan wie draag je het stokje over?
Mark geeft het stokje door aan Erwin en Annelien Elkink uit Almen. De afspraak is gemaakt en volgende week ga ik met hen in gesprek.

Tot slot
Het is een best wel een bijzondere gewaarwording om iemand te ontmoeten die alleen maar positief is over Lochem. Maar ook goed om dit soort verhalen te horen. Immers, we zouden het liefst zien dat iedere inwoner tevreden is. Koesteren wat je hebt.
Dank je wel Mark.

Fractie CDA Lochem