Beste inwoners van de gemeente Lochem,

Vandaag is het zover het CDA presenteert haar verkiezingsprogramma. Het is een programma met de leden tot stand is gekomen. Een programma wat komt midden uit de samenleving!

Nu gaat het CDA hiermee aan de slag met als doel in de gemeenteraad van Lochem een stevige positie te krijgen. We hebben uitdagende tijden gehand. Tegelijk weten we dat "Alles heeft zijn tijd nodig" en "Er is een tijd om te huilen en een tijd om te lachen." (Prediker 3) In ons campagneteam en fractie is sinds november veel gelachen en hard gewerkt. 5 nieuwe mensen te weten Willem, Hendrikje, Chris, Peter en mijzelf die samen met Eelke en Pieter Bas de campagne hebben opgezet. In zo’n korte tijd is er een team ontstaan met mensen die hun eigen competenties hebben en elkaar aanvullen.  Met zeker ook dank aan Corry voor haar adviezen. Het lijkt wel een CDA-wonder!

Midden in de samenleving; een middenpartij met een christendemocratische signatuur en dat onderscheidt ons van andere middenpartijen. Vier kernwaarden zijn van belang in ons handelen:
- Solidariteit betekent voor ons Zorg voor Elkaar
- Publieke gerechtigheid is voor ons Een sterke samenleving  waar iedereen kansen krijgt en die veilig is.
- Rentemeesterschap. We zorgen dat de volgende generatie in alle opzichten vooruit kan.
- Gespreide verantwoordelijkheid betekent dat mensen centraal staan. De overheid moet dienstbaar zijn aan mens en samenleving. Dat mensen het vertrouwen krijgen dat ze doen wat ze kunnen.

Raadsleden zijn volksvertegenwoordigers. Dat betekent dat het vanzelfsprekend dat er direct contact is met de inwoners van de gemeente Lochem. Ook na de campagne blijven wij dat doen. Waarom? Omdat het van wezenlijk belang is dat wij weten wat er speelt in de samenleving van onze gemeente.

Gisteren was CDA op bezoek bij Landgoed Velhorst om te praten en te leren over hun manier van werken in de landbouw. Ter tafel kwam dat een politieke partij van nature positief naar de toekomst moet kijken met altijd  de vraag wat kan beter. Waar liggen mogelijkheden. Maar ook leven we in een samenleving waar boeren en natuur belangrijk is en bij elkaar horen. Je kunt niet zeggen ik ben voor de boeren en tegen de natuur. Of andersom ik ben voor de natuur maar tegen de boeren.

Wij als CDA staan voor een samenleving waarin polarisatie niet thuis hoort en ook niet bijdraagt aan een oplossing voor welk probleem dan ook.

Het CDA is een bestuurderspartij. Iedere organisatie dus ook een gemeente  staat of valt met goede mensen in de top. Wij staan open voor samenwerking met iedere democratische partij. Als landelijke partij onderhouden wij contacten met onze collega’s in de provincie en de tweede kamer. Dit in tegenstelling tot de lokale partijen. Er nu eenmaal zaken die boven de gemeente uitstijgen naar provincie of naar Den Haag. In de regio kijken we -bestuurlijk – niet alleen naar de Stedendriehoek, maar juist ook naar de Achterhoek.

In ons verkiezingsprogramma zijn 4 thema’s van essentieel belang:

Wonen: Er is in alle kernen behoefte aan woningen voor starters en senioren. Het CDA is voor een beleid dat is gebaseerd op behoeften van de inwoners. Op korte termijn dienen de kernvisies te worden gemaakt waarin per kern wordt aangegeven hoeveel woningen gaan wij bouwen en voor wie zijn die bestemd. Transformatie van panden naar woningen of inbreiding hebben onze voorkeur. Daarna uitbreiding die gebaseerd is op landschappelijke en maatschappelijke keuzes. Bij het hele proces is van belang dat bewoners in een vroeg stadium worden betrokken bij de plannen.

Zorg: We hebben elkaar nodig, dat is door de Coronacrisis meer dan ooit gebleken. Een samenleving waarin vertrouwen in elkaar belangrijker is dan een ieder voor zichzelf. Het wordt steeds duidelijker dat we moeten inzetten op preventie. Dat betekent gezonde leefstijl, voeding, voldoende beweging en een stimulerende sociale omgeving. Dat zorgvragen in de kernen kunnen worden gesteld.

Landbouw: Landbouw is belangrijk voor Lochem. Niet alleen de boeren maar ook de grote bedrijven die rechtstreeks verbinding hebben met de agrarische sector. Nederland is de beste voedselproducent van de wereld.  In de landbouwvisie van het CDA moeten de boeren blijven, maar het is onontkoombaar dat er veel verandert. Dat zal vooral door landelijk beleid gebeuren. Het CDA lochem wil dat er een klankbordgroep komt bestaande uit boeren, LTO, Natuurorganisaties, politiek en andere stakeholders welke ondersteuning geeft aan het veranderingsproces naar duurzame landbouw.

Jong en Oud: Kinderen hebben recht op een veilige plek om groot te worden. Daarom willen we goede aandacht geven aan gezinnen. Waar kinderen in de knel komen moeten de problemen door 1 regisseur worden opgelost. De jeugdzorg moet bereikbaar en betaalbaar zijn.
Eenzaamheid wordt gevoeld onder de inwoners. Het CDA wil dat er jaarlijks een terugkerende themadag komt waarin dit probleem de aandacht krijgt en er aan oplossingen gewekt wordt.

Alles heeft zijn tijd. Wij hebben de afgelopen maanden hard gewerkt en nu gaat het gebeuren! Zoals wij hier zitten nodig ik iedereen uit om in welke vorm dan ook mee te werken om tot een mooi resultaat te komen. We gaan voor 4 zetels!

Het is nu mij een groot genoegen het verkiezingsprogramma officieel uit te reiken aan Jan Haijtink. Jan die een grote inzet heeft gehad voor het CDA in diverse functies. Ook deze campagne helpt hij weer mee aan onze campagne, want samen zijn we CDA.

Met dit verkiezingsprogramma maken we bekend hoe we ons de komende 4 jaren gaan inzetten voor alle inwoners van onze mooie gemeente. We hopen daarom op uw stem, zodat we mogelijk kunnen maken wat we met het verkiezingsprogramma bekend maken.

Helpt u het CDA? Want voor het CDA geldt: Iedereen telt!

Henk Datema
Lijsttrekker CDA Lochem