De maand december is een maand vol tradities. Voor de één is Sinterklaas het hoogtepunt, een ander verheugt zich op Kerst en weer een ander heeft meer met Oud en Nieuw. Dit jaar moeten we ons allemaal aanpassen. Geen grootste vieringen, geen groots samen.

Wat kunnen we wel? We kunnen zorgen voor licht tijdens deze donkere dagen. We kunnen een lichtje of kerstkaart aan iemand geven om te laten blijken dat we aan hem of haar denken. Of we zorgen voor een extra lichtje buiten tijdens de kerstdagen. Zo brengen we letterlijk verlichting.

Het is hier in de streek al eeuwen een traditie om met Oud en Nieuw kniepertjes of rolletjes te bakken. Vroeger met een ijzer in het vuur, tegenwoordig worden de Nieuwjaarskoeken met een elektrisch wafelijzer gebakken. De platte koeken zijn voor Oudejaarsdag, het oude jaar is immers helemaal afgerold. Van het nieuwjaarsrolletje is de betekenis: het zinnebeeld van het nieuwe jaar, dat nog opgerold is en waarvan men niet weet wat het gaat brengen.

Hoe mooi zou het zijn als we dit jaar een nieuwjaarswens in het rolletje stoppen en dat aan de buren, iemand die alleen is of zomaar aan iemand geven? We hoeven geen grote feesten of visites voor te bereiden. Tijd over zou je zeggen. Een mooi gebaar, aan het einde van het jaar.

Kijken wat er wel kan, daar ligt de kracht. Zo hebben veel gemeenten en kerkbesturen aangeven om gehoor te geven aan onze oproep om op slag van Nieuwjaar de kerkklokken te luiden. Als teken van hoop, als teken van samen en als blijk van dank voor al die mensen die ook tijdens de feestdagen gewoon aan het werk zijn. Kerkklokken klinken op afstand, maar het voelt dichtbij.

Wij wensen jullie allemaal een gelukkig, goed en vooral gezond 2021!

Bestuur en fractie CDA Lochem