24 juni 2023

voor CDA Lochem van belang

Na de verkiezingen is de nieuwe fractie samen met een nieuw CDA bestuur weer de stabiele en gewaardeerde partij die het CDA ook hoort te zijn. We vertellen graag over onze inbreng voor de komende algemene beschouwingen.

Wonen is voor het CDA van wezenlijk belang. Wij zijn blij dat de kernvisies zijn vastgesteld, maar in de kadernota vinden wij niets meer terug over meer sociale huurwoningen. Merkwaardig…. Daarom vraagt het CDA wanneer de woonzorgvisie komt.

In het collegeprogramma staat dat de gemeente Lochem energiebesparende maatregelen en duurzaamheidinitiatieven faciliteert. Vinden wij natuurlijk prima, maar maak dat dan wel duidelijk bekend aan de inwoners.

Voor het CDA is en blijft de landbouw belangrijk. Het familiebedrijf moet blijven als duurzame producent van voedsel in evenwicht met de natuur. Het CDA Lochem betreurt het dat er nog steeds geen landbouwakkoord is. Vele agrarische ondernemers wachten in spanning af wat erop hen afkomt. Het CDA is ingenomen met de gebiedsscan ‘Lochemse Landbouw 2023’. De overweging om – mogelijk - verplichte stoppers een maatwerktraject te bieden krijgt onze steun.

Het CDA kwam met een motie in het kader van duurzame veiligheid. Fietspaden met verlichting zodra er iemand rijdt. In ons land zijn hiervan diverse voorbeelden die veelal goed werken. Sensoren in de weg die de verlichting aanschakelen als de fietser er aankomt.

In 2024 wordt een visie op de infrastructuur voor de westkant van Epse opgesteld. Het CDA roept het college per motie op om nu snel in overleg te treden met de eigenaar van het voormalig restaurant de Rozentuin. De verpaupering is geen gezicht!

Het CDA Lochem sluit zich met hart en ziel aan bij het landelijke manifest (16 juni) om de agressie in de samenleving te stoppen. Dat doen we ook plaatselijk; we gaan respectvol met elkaar om zeker in de gemeenteraad.

Fractievoorzitter, Henk Datema           Bestuurssecretaris, Jaap Jonk