CDA vindt dat de gemeente meer moet inzetten op de eigen aangekochte gronden. Daarmee kan gerichter afspraken gemaakt worden welke type woningen gebouw worden. Met projectontwikkelaars kunnen overeenkomsten gesloten worden over de type woningen. CDA gaat voor een minimaal aantal goedkopere woningen. Een minimum van 20% voor de kleinere portemonnee is een goede invulling daarvan. Het is niet een vast gegeven, want de gemeente moet blijven monitoren of daarmee de vraag wordt beantwoord in de gemeente. Als een peiling onder de inwoners aangeeft dat aanpassing nodig is, dan moet het mogelijk zijn.

CDA staat een tweesporen beleid voor. Ontwikkel een degelijk woonbeleid, maar start ook met bouwen. Binnen de gemeente zijn al meerdere gronden in bezit. Die kunnen al i.s.m. de buurt worden omgezet in nieuwbouw. Door draagvlak in de buurt en inspraak van omwonenden kan sneller een concreet ontwerp worden gemaakt.

Een goede woonvisie is ook nodig, want we willen voor de komende jaren ook kunnen bouwen en daarvoor zijn goede en actuele cijfers nodig. In een co-creatie met de inwoners stellen we een jarenplan op, zodat duidelijk is op welke wijze en welke kant we op willen groeien.